Een fietspad op de gracht. Het idee is even simpel als geniaal. Architect Luc Maes bedacht het, noemde het ‘Vélonet’ en vond met B’RAIN een commerciële partner om dit in de praktijk te brengen. B’RAIN is een samenwerkingsverband tussen de bedrijven Eurodal, Beton De Bonte, Tree Builders en Aquafix.
Win-win
Het concept van Vélonet is deze week voorgesteld bij betonbederijf Eurodal in Grobbendonk en biedt een hele reeks voordelen.
Om te beginnen moet er geen fietspad meer worden aangelegd naast de gracht, wat meteen al komaf maakt met onaangename onteigeningen. Daarnaast helpt het systeem bij het waterbeheer. “Het principe van Vélonet is dat we betonnen ‘kamers’ in de gracht leggen”, licht Philippe Segers van Eurodal toe. “De kamers zijn voorzien van infiltratiegaten, waardoor het water kan insijpelen. Hierdoor behouden de grachten hun functie. Bovenop de kamers wordt een bodemplaat gelegd. Die bodemplaten aan elkaar vormen aan de oppervlakte een perfect fietspad. In de kamers voorzien we ook ruimte voor kabels van nutsmaatschappijen. Na het optillen van de afdekplaat kan je die kabels ook weer vlot bereiken.”
Over het water
In feite kan je dankzij het B’RAIN platform fietsen op het water, omdat het fietspad bovenop de gracht wordt gelegd en niet ernaast. Bovendien bespaart het systeem nog ruimte.
B’RAIN hoopt nu zo veel mogelijk openbare besturen en andere spelers warm te maken voor het systeem. Het is ook een oproep aan andere bedrijven om met nog meer innovatieve ideeën te komen en zo ook bij te dragen aan een verantwoord en intelligent waterbeheer.