casa

Familie Blokker smukt balans op van verlieslatende Casa

OLEN – Interieurwinkelketen Casa met hoofdzetel in Olen, krijgt 69,5 miljoen euro toegestopt van zijn eigenaar, de Nederlandse familie Blokker. Casa maakt al sinds 2015 verlies, maar werkt aan een ommekeer. Dit jaar voltooit Casa zijn ingrijpend strategisch plan 20.20.

Casa International heeft zijn hoofdzetel in Olen en is met meer dan 500 winkels actief in elf landen: naast de Benelux ook in Aruba, Frankrijk, Italië, Marokko, Oostenrijk, Portugal, Spanje en Zwitserland. Veel van die winkels worden bevoorraad vanuit een redelijk nieuw magazijn langs de E313 in Olen.

Het bedrijf is echter al vijf jaar verlieslatend: in 2018 was er een nettoverlies van 19 miljoen euro op een omzet van 174 miljoen euro. Om de retailer financieel gezonder te maken en het vertrouwen van leveranciers terug te winnen, brengt de familie Blokker nu 69,5 miljoen euro in, meldt De Tijd.

Blokker

De familie Blokker verkocht vorig jaar zijn bekendste winkelketen Blokker, maar de Nederlanders zijn nog steeds actief met winkels, waaronder dus Casa. Maar dat is op dit moment een zorgenkindje. Bij Casa is de hoeveelheid schulden in 2018 gestegen van 58 miljoen naar 110 miljoen euro. Het eigen vermogen daalde van 30 naar 11 miljoen euro.

De Nederlanders verlichten de schulden van Casa nu met 69,5 miljoen euro door schuldvorderingen in kapitaal om te zetten. Dat moet leveranciers meer vertrouwen geven.

Reorganisatie

Casa was drie jaar geleden al gestart met een ingrijpend strategisch plan 20.20, dat het bedrijf weer toekomstbestendig moet maken. Eén onderdeel van dat plan was een reorganisatie van de logistieke activiteiten, met als mijlpaal de opening van een nieuw distributiecentrum in Olen in 2017. Een ander onderdeel was een volwaardige omnichannelstrategie, met een webshop, een afhaalsysteem en thuislevering. Vorige zomer haalde Casa 2% van zijn omzet uit e-commerce. Sindsdien wordt het online assortiment verder uitgebreid.

De interieurketen vernieuwde ook zijn winkels, collecties en communicatie. De nieuwe huisstijl komt tot zijn recht in de flagshipstores die Casa vorig jaar opende, onder andere in Antwerpen, Barcelona, Rome en Utrecht. De focus ligt nu op het verder vernieuwen van het winkelpark en het uitbouwen van de omnichannelactiviteiten.