Er zijn nieuwe gevallen bekend van bedrijven die het slachtoffer zijn geworden van factuurvervalsers. Frako Keukens & Interieur uit Weelde is er daar één van. “We kregen maandag een telefoontje van een klant aan wie we vrijdag een betalingsherinnering hadden gestuurd”, legt Joris Van Dijck van Frako uit. “Op die herinnering stond een ander rekeningnummer dan op de factuur die we hem op 6 januari hadden gestuurd. Hij mailde ons vervolgens die eerste factuur door en toen bleek dat ons rekeningnummer was veranderd.”
Zelfde tactiek
De tactiek van de oplichters blijft dus dezelfde. Omslagen met facturen worden uit postbussen van Bpost gehaald, geopend, het rekeningnummer veranderd en vervolgens verder gestuurd. In oktober vorig jaar kwamen er al feiten aan het licht in de Noorderkempen. Ook Frako was toen bij de gedupeerden. “1 klant heeft zijn geld nog kunnen recupereren, bij de andere heeft zijn eigen bank het bedrag betaald nadat het geld op een frauduleuze rekening was gestort”, aldus Van Dijck. Sindsdien nam Frako maatregelen. “We rijden elke keer naar het postkantoor van Weelde om de brieven daar in de bus te steken. Ze vallen er in een gleuf naar binnen, dus de vraag is hoe die daar begin januari zijn uitgehaald.”
Recente klachten zijn er ook uit Beerse en Lille. Een dakwerker uit Beerse ziet zich opgelicht voor maar liefst 33.000 euro nadat een aannemer uit Merksplas het geld op een frauduleuze rekening had overgeschreven.
De federale politie van Mechelen centraliseert intussen de klachten en voert het onderzoek.