Eykens Herenthout Foto: Marc Peeters

Eykens is laatste warme bakker in Herenthout: “Het zijn moeilijke periodes, maar je mag niet panikeren”

HERENTHOUT - Nadat bakker Werry Prims zondagavond zijn deuren definitief heeft gesloten, blijft er in Herenthout nog welgeteld één warme bakker over. Benijdenswaardig in de huidige moeilijke economische omstandigheden? Of juist niet? Met die vragen trokken we naar bakkerij Eykens in de Vonckstraat. “We passen ons voortdurend aan, maar paniek is geen goede raadgever”, zegt bakkersvrouw Inge Mampaey.

Peter Lenie (56) en Inge Mampaey (51) namen in 2016 de bakkerij Eykens over van de oprichters. De zaak was toen drie generaties lang familiebezit geweest. Omwille van die lange overlevering werd de naam Eykens behouden. Peter werkte voordien al ruim 15 jaar voor bakker Eykens en zette dus de zaak van zijn werkgever verder.

“In die periode waren er nog vier warme bakkers in Herenthout”, weet Inge. “Iedere zaak heeft zijn eigen verhaal. Tot vorig weekend waren we nog met twee. Met bakker Prims hadden we een goede relatie. Zo stemden we bijvoorbeeld onze verlofperiodes op elkaar af zodat de klanten niet op twee plaatsen tegelijk voor een gesloten deur stonden. Toen Werry voor zichzelf had beslist dat hij ging stoppen, heeft hij ons dat ook meteen laten weten.”

Hoge energierekeningen waren voor Prims een voorname reden om vervroegd op rust te gaan. “Dat is zeer begrijpelijk”, meent Inge Mampaey. “Iedereen voelt dat. Ook voor de klanten stijgen de energierekeningen en dat wordt soms ook duidelijk in hun aankoopgedrag. Het is een voortdurende evenwichtsoefening. Na de sluiting van Prims gaan we wellicht nieuwe klanten aantrekken, maar anderzijds wordt er ook minder uitgegeven. Het is het verhaal van de bluts en de buil. Als we op ons huidig niveau kunnen blijven werken, is dat al een goede zaak.”

 

Concentreren op webshop

Want ook bij Eykens voelen ze de concurrentie van de warenhuizen die een groot brood aanbieden voor 1,90 euro. “Prijzen die wij niet kunnen evenaren”, klinkt het. “Maar wij voegen er de kwaliteit en service aan toe, die ze in een warenhuis niet kunnen bieden. Daar blijft de klant gelukkig voor komen.” Bakker Eykens wil in de toekomst nog meer inzitten op de al bestaande webshop.

“We roepen onze klanten op om zo veel mogelijk op voorhand te bestellen. Dan kunnen we de productie in de bakkerij zo nauw mogelijk laten aansluiten op wat uiteindelijk over de toonbank gaat. Aan overschotten heeft niemand iets, maar ze hebben natuurlijk wel hun kostprijs die ook moet betaald worden. Voor wie online heeft besteld en betaald organiseren we ook een apart afhaalpunt zodat je niet moet aanschuiven in de winkel en alles netjes klaar staat.“

Overdag nog extra bakken trachten ze bij Eykens absoluut te vermijden omdat het opnieuw opstoken van de ovens te veel energie vreet. “De klanten begrijpen dat ook wel. Klanten met bijzondere wensen die van Prims komen, gaan we zo goed mogelijk helpen en bedienen.”

Betere tijd op komst

“Het zijn moeilijke periodes, maar je mag niet panikeren”, meent Inge. “Ja, we liggen er af en toe van wakker. De loonkosten, de prijzen voor gas en elektriciteit. Maar de energieprijzen gaan heus niet zo hoog blijven. Wie de geschiedenis kent, weet dat betere en moeilijke periodes elkaar aflossen. De horeca had het moeilijk tijdens corona, toen de bakkers grotendeels gespaard bleven. Alles draait en keert voortdurend.”

“We bekijken het kwartaal per kwartaal. In ons team zitten een zestal vaste medewerkers en dubbel zoveel studenten en flexi-jobs. Hulp in de bakkerij wordt nog steeds gezocht. Jongeren met ambitie kansen bieden om zich te ontplooien is bij Eykens altijd een streefdoel geweest. Ons stabiel team aan de slag houden is dat nu ook.”