Achille Janssens is er wel degelijk kandidaat voor om het verlieslatende IJsboerke uit Tielen opnieuw over te nemen. Dat verklaarde hij uitdrukkelijk in een interview met journalist Marc Helsen van Gazet van Antwerpen. “Als het bedrijf opnieuw in familiehanden zou komen zou dat een goede zaak zijn voor zowel de leveranciers als voor de klanten. Dat komt sympathiek over en dat schept vertrouwen”, zei hij.
Achille Janssens, een zoon van stichter Staf Janssens verkocht het familiebedrijf in 1997 aan de Nationaole Portefeuillemaatschappij (NPM) uit de Groep Frère. De Waalse financier heeft evenwel al die jaren nog niet veel plezier beleefd aan het Kempense ijsroombedrijf. Het IJsboerke kwam onder hevige concurrentiële druk van oa. Unilever en zag zijn marktposities afbrokkelen. De opeenvolgende slechte zomers waren vanzelfsprekend ook niet goed voor de onderneming. Het bedrijf schreef de laatste jaren ook voortdurend rode cijfers.
De strategische optie van het nieuwe management om kleine concurrenten als Mio (Luik) en Artic (Kortrijk) over te nemen bleek een mislukking. De Belgian Icecream Group (BIG) werd daardoor opgezadeld met een zwaar sociaal passief en zakte steeds verder onderuit. Tot de onderneming eind verleden jaar noodgedwongen bij de rechtbank van koophandel een bescherming diende aan te vragen tegen zijn schuldeisers. In afwachting van meer duidelijkheid zou het management een herstructureringsplan uitwerken. Topman Jan L’Hoëst ziet wel degelijk nog altijd kansen voor IJsboerke maar hij is van oordeel dat een daling van de loonkosten met 20% daartoe een fundament zou kunnen leggen.
Ondertussen zouden zich ook al verscheidene kandidaat-investeerders aangemeld hebben. Onder hen dus ook Achille Janssens die ten aanzien van Gazet van Antwerpen zijn engagement liet blijken. Achille Janssen ziet de neergang van zijn vroeger bedrijf kennelijk voor een stuk ook in het kwaliteitsverlies dat IJsboerke aangeeft. “Wij kochten onze boter bv. altijd in Ierland”, zei hij. “Da’s de beste. En altijd zomerboter want dan staan de beesten op de wei.” Achille Janssens had ook altijd aandacht voor het personeelsbeleid. “Wij wilden beleefde, glimlachende verkopers. Onze verkopers deden ook om de twee minuten een klant. (…) Ik wachtte onze verkopers ’s avonds ook geregeld op. Ik vroeg hen dan naar hun ronde en zo vernam ik ook vaak of er problemen waren in de familie of zo zodat je kon meeleven. Een baas moet betrokken zijn bij zijn werkvolk.”
Achille Janssens wilde overigens ook niet weten van vakbonden. “Er waren nooit kandidaten om vakbondsafgevaardigde te worden.”
Bij IJsboerke werken vandaag zo’n 365 mensen. In 2012 werd een omzet gerealiseerd van pakweg 60 miljoen euro.