Eurodal investeert in productoptimalisatie

Eurodal, producent en leverancier van betonnen vloerplaten, investeerde recent in de optimalisatie van haar productgamma. “We investeerden in een automatische ontkistingsinstallatie en in een nieuwe zaagstraat. Omdat we de functionaliteit van beton ook aan het esthetische hebben gekoppeld, bieden wij onze gekende betonplaten van 4m² nu ook aan in klein formaat van 1m². Alle kenmerken van de bekende Eurodal vloerplaten blijven uiteraard behouden en onze klant kan dit handige 1m² formaat flexibel combineren met alle andere formaten. Er zijn ook geen geometrische beperkingen meer: we maken onze betonplaten in trapeziumvorm, parallellogram…”, zegt Philippe Segers, zaakvoerder. De betonnen vloerplaten zijn bovendien ook in meerdere kleuren beschikbaar: grijs, antraciet, bruin en terracotta. “De betonnen platen worden in de massa gekleurd, zodat de kwaliteit minimum 20 jaar gewaarborgd blijft. We kunnen ruimte voor verlichtingselementen integreren in onze platen en kunnen het beton zelfs personaliseren door er bijvoorbeeld een bedrijfslogo uit te frezen.”

Eurodal vermenigvuldigde de voorbije 5 jaar in volle crisisperiode haar omzet met factor 2,5 en dit met een zelfde personeelsbezetting. “Door de ver doorgedreven automatisatie kan onze fabriek op twee mensen draaien. De anderen houden zich vooral bezig met de speciale zaken zoals frezen en zagen. Enkele onderhoudstechnici dragen zorg voor onze mallen en machines.” Daarnaast telt het bedrijf enkele bedienden en wordt het geleid door zelfstandige bestuurders. “Bij Eurodal outsourcen we alles wat niet met onze core business te maken heeft, zoals o.a. de boekhouding en marketing. Voor het legwerk van onze vloersystemen werken we samen met vaste onderaannemers. In de residentiële markt werken we samen met tuinaannemers. Dat maakt ons tot een heel flexibel bedrijf. Onze werkwijze boezemt vertrouwen in.”