Bij de bouwgroep Eurocon/ VN Bouwgroep uit Beerse staan heel wat vacatures open. Het bedrijf zoekt vooral metsers voor de bouwafdeling en arbeiders voor de wegenbouw. Ook ingenieurs, werfleiders en ploegbazen mogen zich aanmelden. Het orderboek voor de groep zit voor het lopende jaar al helemaal vol.
Francis Vrancken heeft er slopende maanden en jaren op zitten. Zijn groep draait ondertussen echter op volle toeren. Zijn bedrijven hebben overal in het land grote werven open gelegd. Aquafin kende de groep onlangs ook het order toe voor de bouw van een collector in Dilbeek. Het gaat om een opdracht van nagenoeg 7 miljoen euro.
De snelle opgang van Eurocon /VN Bouwgroep is duidelijk gebouwd op de integratie van verscheidene overgenomen ondernemingen. Francis Vrancken nam zo’n 16 jaar geleden de wegenbouwonderneming Rega over en kon die enkele jaren later op één lijn zetten met die andere bouwgroep, Marcel Nijs (wegenbouw). “Zes jaar geleden konden wij er nog DCA (De Clercq Bouw & Wegenbouw) aan toevoegen. We kwamen op die manier tot de holding Eurocon, de juridische entiteit voor VN Bouwgroep. Wij nemen vandaag alle bouwopdrachten aan voor utiliteiten, wegen, verhardingen, rioleringen, collectoren enz.”
Met daarnaast ook nog eens een participatie van 50% in asfaltproducent Belasco tekent Francis Vrancken op die manier voor een globale geconsolideerde omzet van liefst 155 miljoen euro. Belasco is dan wel voor 100% verrekend. De groep stelt 500 mensen tewerk. “Wij hebben onlangs voor Belasco de grootste asfaltfabriek van het land gebouwd in Gent. Een investering van 10 miljoen euro.”
“Het gaat effectief uitstekend”, zegt Francis Vrancken nog. “Wij onderkennen alsnog geen gevolgen van de crisis. Wij halen veel bestellingen binnen. Zoals het nieuwe order voor Dilbeek. Maar we bouwen ook een nieuw ziekenhuis in Herentals, verscheidene nieuwe rustoorden, het Huis van de Student in Antwerpen, een zuiveringsinstallatie in Wommelgem enz. Verscheidene projecten lopen ook verder door in 2014.”
Francis Vrancken studeerde economie en nam na enkele jaren bij Van Gorp Wegenbouw het initiatief zelf in handen. “Afmattend maar heel erg boeiend.”