Estée Lauder presteert sterk in competitieve markt

Estee-Lauder-Blue-Dahlia-make-upDe cosmeticagroep Estée Lauder doet het uitstekend. Het Amerikaanse concern werkte in 2011/2012 een omzet bijeen van liefst 9,71 miljard dollar. Dit was flink wat meer dan het jaar ervoor. Onder de streep stond een nettowinst van 856 miljoen dollar.

Ook de Kempense fabriek in Westerlo/Oevel zorgde voor een flinke bijdrage. Westerlo is een van de grootste productiebedrijven binnen de groep. De inbreng van de niet-Amerikaanse activiteiten binnen de groep bedraagt ondertussen overigens liefst 59%. Of 4,6 miljard dollar.

Westerlo stelt vandaag zo’n 800 mensen tewerk. Niet alleen dames overigens. In de verschillende ondersteunende diensten bij de productie zijn ook bijzonder veel mannen tewerkgesteld. Zoals in de afdeling picking and packaging. Ook in diensten als financiën, kwaliteitscontrole, juridische zaken, onderzoek enz. De plotse personeelsaangroei met 120 mensen heeft volgens personeelsdirecteur Brigitte Van Bruggen dan wél te maken met de fusie tussen de productie-eenheid en de distributiediensten die tot nog toe autonoom functioneerden.

Estée Lauder draait op volle toeren maar het management blijft toch voorzichtig. “De markt is zeer competitief”, heet het. “Ook is in bijzonder moeilijk om in de markt van cosmetica toekomstige trends te voorspellen en erop te anticiperen.” Estée Lauder legt anderzijds zware accenten op veiligheid en kwaliteit. Zeker in het gebruik van cosmetica een belangrijk item.