HERENTALS – DataOps start-up Esoptra toont haar nieuwe technologie aan het grote publiek. ZAZA.rocks staat voor ‘Zero App. Zero Account. Rock solid content sharing’ en wil gebruikers de snelste en meest laagdrempelige manier bieden om digitale content te verzamelen en te delen.
Paul Carpentier, ceo van Esoptra, beschrijft Esoptra als een digitale tweeling van de klassieke bruine zak. “Door gewoon naar zaza.rocks te gaan in elke browser kan u een nieuw zakje maken, elk met een unieke URL voor het bekijken of uploaden van content. Door een URL te plakken in een bestaand document, bericht of toepassing, wordt dat laatste een instant platform voor het delen van rijke content”, vertelt Paul. “De URL kan eveneens gedeeld worden als een QR-code, zo kan je hem gebruiken om digitale informatie te koppelen aan een fysiek object. Denk maar aan de gebruikershandleiding van uw espressomachine, bijvoorbeeld.”
Op deze manier wil Esoptra een valabel alternatief zijn voor sharingdiensten als Dropbox of WeTransfer. Terwijl die diensten compromissen moeten sluiten rond een gebruikersaccount, verwijdert ZAZA.rocks dat account zelfs specifiek uit zijn concept.
Nog maar twee maanden geleden haalde Esoptra 2,4 miljoen euro vers kapitaal op om te investeren in haar verkoop- en marketingorganisatie en om zich voor te bereiden op internationale expansie. “Als we het goed spelen, heeft ZAZA.rocks het potentieel om onze eenvoudige boodschap op een virale manier te verspreiden en onze ambitie te ondersteunen. Meer edities zijn in de maak, waaronder een, op credits gebaseerde, Jade Edition die een reeks premium features ontsluit”, besluit Carpentier.