Coek autoclaaf IMG_3891

Enorm drukvat vertrekt bij Coek Engineering van Geel naar Rusland

GEEL – Schrik niet als u dinsdagnacht in Geel een gigantisch drukvat over de weg ziet passeren. Het gaat om een werkstuk dat Coek Engineering in Geel maakte voor Polymetal. Het gevaarte wordt deze week vanuit de werkplaatsen van Coek Engineering in Geel naar de haven van Antwerpen gebracht, met als eindbestemming Amursk in Rusland.

Het is al geleden van 15 september 2017 dat het contract werd getekend, waarbij Polymetal een bestelling plaatste bij Coek Engineering voor een enorm drukvat. Dat zal worden gebruikt bij het vergroten van de productiecapaciteit van de Polymetal vestiging in het Russische Amursk. Polymetal behoort wereldwijd tot de top-10 firma’s die actief zijn in het winnen van goud uit ertsen.

Het duurde nog tot eind april 2018 voor bij Coek alle materialen geleverd waren om te starten met de fabricage van het drukvat, maar nu is het ‘masterpiece’ klaar om verscheept te worden. Het bestelde drukvat, of autoclaaf, is 50,5 meter lang, heeft een diameter van 5,95 meter en weegt 955 ton.

Uitzonderlijk vervoer

Het produceren van zo’n gevaarte is al specialistenwerk. Het vervoeren ervan is minstens een even groot huzarenstukje. Dat zal grotendeels gebeuren over water. Maar dan moet deze vracht eerst wel tot bij het Albertkanaal geraken. Daarvoor wordt een vrachtwagencombinatie ingezet, goed voor in totaal 240 wielen. De transportwagens zijn een combinatie van meerdere zogenaamde SPMT’s (self propelled modular transporter).  Door voldoende van die SPMT’s te koppelen, wordt het zware gewicht mooi verdeeld op de grond, zodat het wegdek niet beschadigd wordt. We spreken tenslotte, als we het drukvat en de vrachtwagencombinatie samen tellen, over een totaal gewicht van 1.203 ton!

Dwars over de snelweg

Op weg naar het Albertkanaal moet de snelweg E313 worden gekruist. Gezien het enorme gewicht kan dat onmogelijk via de bruggen. Daarom is er vlakbij de vestiging van Coek Engineering aan de snelweg een onderbreking van de betonnen constructie aan de middenberm. Het transport kan daar dwars de snelweg oversteken. Het andere verkeer wordt dan tijdelijk omgeleid. Omdat dit kort na middernacht gebeurt, zal de hinder beperkt blijven.

Antwerpen – De-Kastri

Woensdag wordt de autoclaaf dan aan boord gereden van een inrijponton, dat aansluitend naar de haven van Antwerpen vaart. Daar gaat het enorme drukvat met behulp van twee kranen aan boord van de MV Svenja, die het brengt naar de haven De-Kastri in Rusland, waar de autoclaaf wordt overgeladen op een ponton.  Van daar moet het nog over de rivier de Amur met als eindbestemming Amursk.

Laag water

Belangrijk om weten is dat de Amur maar gedurende een beperkte periode in het jaar bevaarbaar is voor zware transporten.  Het waterpeil fluctueert enorm gedurende het jaar en vanaf de tweede helft van augustus is er veel kans op laag water. Daarom eiste Polymetal dat de autoclaaf uiterlijk einde mei 2020 op transport zou gaan.

Over Coek Engineering

Coek Engineering is een Vlaamse KMO die in 1966 werd opgericht. Het bedrijf geniet wereldfaam in de kleine niche van “speciale” drukvaten.  Eén van de specialiteiten is het verwerken van titanium, een edelmetaal dat een specifieke know-how vereist om kwaliteitsvolle producten af te leveren. Doorheen de jaren investeerde Coek Engineering in grotere hallen, met rolbruggen met capaciteiten tot 250 ton.  Daardoor kan Coek Engineering met dergelijke uitdagende projecten goed uit de voeten.