“Toen half december vorig jaar onze oude bestelwagen het begaf, hadden we niet durven hopen op zo’n geweldige nieuwe wagen,” vertelt Bart Michiels, communicatiecoördinator van TWERK. Inderhaast lanceerde TWERK toen “Chocolade Helpt”, een crowdfundingsactie waarmee ze 20.000 euro probeerden in te zamelen. De actie kende een overdonderend succes. Rond de jaarwisseling was de 20.000 euro al ingezameld. TWERK stak nog een tandje bij en legde de lat hoger. Einde januari hadden maar liefst 217 donateurs een bedrag van 34.000 euro ingezameld.
“We zijn al die gulle gevers natuurlijk bijzonder dankbaar. Het waren uiteindelijk een aantal sponsors die een extra boost gaven, zodat we de elektrische wagen konden aankopen,“ zegt Bart Michiels. Het waren uiteindelijk Groep Felix, SGS Belgium, WATZ, Campina Energie, ’t Gerief, QFK Tax accountants en Fintro Bert Verrezen die voor een extra financiële boost zorgden.
Die sponsors krijgen allemaal hun plaatsje op de fraai vormgegeven TWERKmobiel. “Groep Felix is al heel lang klant bij TWERK”, zegt fleetverantwoordelijke Geert De Bie van Garage Felix. “Toen we zagen dat ze op zoek waren naar een nieuwe duurzame wagen, hebben we hen dan ook een volledig uitgeruste elektrische bestelwagen met een hoge autonomie voorgesteld, en hen via een heel scherpe prijs extra gesponsord. We vinden het heel leuk dat TWERK nu ook klant van ons is”.
Opmerkelijk zijn ook de groenestroomleverancier WATZ en energiecoöperatieve Campina als sponsor. Samen met hen installeerde TWERK in februari zonnepanelen, en zo rijdt de wagen ook volledig groen. “De combinatie van onze zonnepaneleninstallatie en een elektrische wagen móest lukken. Daar draagt Campina Energie, rotsvast overtuigd dat de Kempen zonder fossiele brandstoffen mogelijk is, graag zijn steentje aan bij”, stelt Willem Janssens van Campina.
“Het is door die alliantie van particuliere giften en grotere sponsors dat we nu weer goed en vooral duurzaam verder kunnen,” besluit Bart Michiels. “We willen meer en meer inzetten op een vergroening van onze chocolade, want eigenlijk wordt ons bedrijf en onze chocolade daar alleen laar beter van.”