Velipark Bart Horemans en zijn partner kochten een tijdelijke pomp aan om water te voorzien op de site. Wim Vanleuven (rechts) is voorlopig aangewezen op flessenwater. Foto: BERT DE DEKEN

Eigenaars Verlipark zoeken creatieve oplossingen na afsluiting water: “Pidpa zal de extra kosten moeten dragen”

Op de site van Verlipark, de toenmalige flessenfabriek in Mol-Donk, zaten vijftig bedrijven van dinsdag- tot woensdagmiddag zonder water. Volgens watermaatschappij Pidpa ligt de oorzaak bij een niet-betaalde factuur, maar op het terrein blijkt het probleem al snel veel groter.

Enkele jaren geleden ontstond er op de site van Verlipark een metaalbrand, wat voor een waterlek in een van de leidingen gezorgd heeft. Het waterverlies kwam pas later aan het licht. De gepeperde factuur loopt intussen op tot 70.000 euro, maar in de zomer kregen de mede-eigenaars het bericht dat de factuur onder voorbehoud betaald zou worden. “Het is aan de rechter om uit te maken wie welk deel gaat betalen”, zegt één van de eigenaars.

Twee weken geleden werd er nog een nieuwe syndicus aangesteld. “Het gaat om een geschil dat al langer aan de gang is tussen de watermaatschappij en de bouwheer”, verduidelijkt syndicus Marthe Hoefnagels. Er is maar één watermeter voor de hele site. Om beter zicht te krijgen op de situatie en om de waterkraan weer open te draaien, werden gesprekken met Pidpa gestart.

De eigenaar van de site wil op het moment dat we hem contacteren niet veel kwijt. “Het is een probleem voor de vereniging van de mede-eigenaars (VME, red.) omdat het gemeenschapswater betreft”, zegt verantwoordelijke Pieter Hendrickx.

Velipark Axel
Axel, die over een unit op het terrein beschikt, doet beroep op een watervat om zich tijdelijk verder te helpen. Foto: BERT DE DEKEN

“We ontfermen ons alleen over de doorfacturatie van het water naar de gemeenschappelijke eigenaars. Het lek werd laattijdig ontdekt, maar we hebben dat wel opgelost, terwijl dat niet eens onze verantwoordelijk is. We klopten meermaals aan bij de eigenaar van het bedrijf waar de brand woedde, maar dat viel keer op keer in dovemansoren. De site heeft meerdere eigenaars, maar wij zijn slechts voor een klein deel verantwoordelijk.”

Volgens Hendrickx werd er een oplossing uitgewerkt, maar voor concrete details worden we doorverwezen naar de syndicus. Wanneer we de site woensdagvoormiddag zelf bezoeken, stuiten we vooral op veel onbegrip over de situatie op de site bij de eigenaars.

“We beschikken maar over één watermeter die op naam van de bouwheer staat”, klinkt het in een gezamenlijk statement. “De bouwheer koos ervoor om zo min mogelijk kosten te maken bij de aanleg. Het park op zich is al structureel fout en vooral goedkoop aangelegd. Het is duidelijk dat vooral het winstbejag van primeert, waardoor er nu zaken als deze naar boven komen.”

Geen bluswater

Door de afsluiting beschikt de site niet langer over bluswater, wat voor bezorgdheden bij de bedrijven zorgt. “We zitten op de site met een metaalbedrijf, dus ik moet er geen tekening bij maken dat er zich bij een mogelijke brand onveilige situaties kunnen voordoen”, zegt Bart Horemans van aircobedrijf Bahotec.

Volgens Wim Vanleuven, eigenaar van wijnhandel La Buena Vida, ging Pidpa ondoordacht te werk. “Dat de watermaatschappij zonder voorafgaande waarschuwing vijftig bedrijven zonder water zet, is te gek voor woorden. We organiseren dit weekend een degustatie en verwachten een duizendtal mensen, waardoor we ons niet kunnen permitteren om zonder water te zitten.”

Om de degustatie toch door te laten gaan, liet het bedrijf een afwasstraat en extra toiletten aanrukken.

“Vanochtend hebben we onze advocaten de opdracht gegeven om een rechtszaak in kort geding aan te spannen. We hebben serieuze extra kosten gemaakt, die door Pidpa gedragen zullen worden”

Wim Vanleuven, eigenaar wijnhandel La Buena Vida

“Alle eigenaren hebben de facturen aan de bouwheer betaald, dus dat we worden afgesloten is echt onbegrijpelijk. Daarnaast is het wel opvallend dat het water bij ons op de site wordt afgesloten, terwijl de hoofdzetel van de bouwheer in Dessel gevestigd is. Het is duidelijk dat Pidpa zijn huiswerk niet gemaakt heeft.”

Afbetalingsplan

Een telefoontje naar Pidpa leert ons dat de watermaatschappij de gebruikelijke procedures heeft toegepast. “Het dossier loopt nu al twee jaar”, zegt woordvoerder Alain T’Syen. “We sluiten het water nooit zomaar af en volgen verschillende stappen uit procedures die wettelijk zijn vastgelegd. Eind augustus hebben we de klant nog verwittigd dat we een aanbetaling verwachtten, maar ook die heeft ons niet bereikt, waarna we het water hebben afgesloten. Bovendien werd een afbetalingsplan voorgesteld, maar ook daar werd niet op ingegaan. We volgen net een uitgebreide procedure om zeker te zijn dat er echt geen betaling komt, maar uiteindelijk moet iemand de factuur wel betalen.”

Alle eigenaren hebben de facturen aan de bouwheer betaald, dus dat we worden afgesloten is echt onbegrijpelijk. Daarnaast is het wel opvallend dat het water bij ons op de site wordt afgesloten, terwijl de hoofdzetel van de bouwheer in Dessel gevestigd is. Het is duidelijk dat Pidpa zijn huiswerk niet gemaakt heeft.”

Syndicus Marthe Hoefnagels heeft zich intussen verdiept in de materie, maar bevestigt aan onze redactie dat de herinneringen niet doorgekmen zijn. “Zowel wij als de bouwheer hebben geen berichtgeving ontvangen van de afsluiting. Dat toont echt dat er een gebrek aan communicatie is”, zegt ze.

 

Pidpa
Pidpa kwam in de loop van de voormiddag ter plaatse om de watertoevoer weer aan te sluiten. Foto: BERT DE DEKEN

De watermaatschappij wil nu samen met de vereniging van mede-eigenaars bekijken of individuele bemetering mogelijk is. “Je moet de situatie vergelijken met die van een appartementsgebouw waar één bewoner de factuur van het water ontvangt en het vervolgens zelf verdeeld over de hele site”, zegt ‘t Seyen.

“We hebben onze les geleerd en staan nu in contact met de syndicus om te bekijken of we een andere rol in de communicatie kunnen spelen. In de eerste plaats gaan we alle elementen uit het dossier herbekijken. Op dit moment beschikken we alleen over de contactgegevens van onze klant, maar niet van alle huurders of eigenaars, omdat de site maar op één meter is aangesloten.”

Factuur betaald

Een aparte meter voorzien voor elke unit op de site kan een oplossing bieden, maar of dat ook in de praktijk kan, moet nog verder uitgezocht worden. “Elk dossier moet apart bekeken worden, maar we proberen altijd om de situatie te verbeteren als zaken als deze naar boven komen.”

De factuur werd intussen betaald en de watermeter werd overgenomen door de vereniging van mede-eigenaars, waardoor iedereen op de site terug over water beschikt.