De uitbaters van de eetkramen aan de abdij van Mol-Postel starten een charmeoffensief om meer mensen te lokken. Ze verfraaiden de omgeving met zitbanken en zetten allerlei acties en evenementen op het getouw.
Al veel jaren kan je in de schaduw van de abdij ijsjes likken en een frietje eten. “Maar de bezoekersaantallen lopen toch wat terug”, zegt Dirk Melis, een van de uitbaters van een eetkraam. “We willen ook nieuwe en jonge mensen aantrekken en het familiale karakter weer centraal stellen.” De uitbaters verenigden zich onder de noemer Postels Pleintje en richtten een gezamenlijke facebookpagina op om promotie te voeren. Met acties zoals nu een gratis snack bij een friet hopen ze de bezoekersaantallen weer te verhogen.
Betalend parkeren
Dat de gemeente vanaf april 2016 betalend parkeren wil invoeren op de aanpalende parking, past minder in hun kraam. “We vrezen dat het toeristen zal weghouden”, zeggen de uitbaters. “De gemeente maakt het eerste half uur wel gratis, maar dat is onvoldoende om mensen hier iets te laten eten.” De uitbaters sturen aan op een overleg om een en ander te herbekijken.