Twee jaar na de overname van de Herentalse vishandel Arijs kan opvolger De Vis Factorij eindelijk vooruitblikken naar een mosselzomer zonder coronabeperkingen. “Arijs had een zeer goede reputatie en een trouw klantenbestand”, weet Verberckmoes. “Die goede basis zorgde ervoor dat we, ondanks de coronaperikelen, de eerste twee jaar van ons bestaan goede cijfers noteerden. Maar het jaarlijkse mosselseizoen moet in onze sector zorgen voor dat tikkeltje extra.”
Door het wegvallen van tal van door verenigingen georganiseerde mosselfeesten hebben ze die extra kers op de taart bij De Vis Factorij toch een beetje gemist. “We zien ook dat mosselen vaak het eerste product zijn waardoor nieuwe klanten met ons kennis maken. Dat is belangrijk want die mensen zijn vaak verrast door de kwaliteit en de grootte van ons aanbod als ze langs komen. Met onze dagelijkse grote aanvoer van een breed gamma maken we het verschil met zaken waar vis maar een fragment van het aanbod vormt.”
Feesten
Nu het allemaal weer mag, hoopt het management van De Vis Factorij dat families, bedrijven en verenigingen opnieuw mosselsoupers gaan organiseren. “Nu is het nog kalm. Het zwaartepunt van de grotere mosselfeesten situeert zich vooral in de maanden augustus en september wanneer de markt helemaal stabiel is. Toch lopen de eerste telefoons met aanvragen binnen en dat klinkt ons als muziek in de oren. Mosselen zijn nooit een probleem maar organisatoren willen zeker zijn dat ze ook kookvuren en potten kunnen hebben om de weekdieren in te bereiden.”
Ook horecazaken staan de trappelen om mosselen uit bodemcultuur te kunnen aanbieden. “Er blijft toch een verschil in smaak”, meent Axel Verberckmoes. “Je merkt het ook aan die heerlijke geur die uit de mosselpot opstijgt op het moment dat het deksel wordt weggenomen.” Om de klanten nog beter te bedienen is de De Vis Factorij nu ook op zondag geopend. “Buiten de openingsuren zijn er uiteraard nog de mosselautomaten voor de deur die we vanaf volgende week ook opnieuw gaan vullen.”
“De mosselen vliegen buiten”, weet winkelmedewerkster Rita. “Je hebt klanten die wisten dat ze vandaag binnen kwamen en die er speciaal voor langs komen. Maar ook klanten die voor iets anders passeerden en blij verrast zijn, nemen vaak een paar kilogram mee.”