AH Albert Heijn aan huis foto: Albert Heijn

Eerste Belgische thuisleveringen van Albert Heijn worden verdeeld vanuit Turnhout

TURNHOUT – Albert Heijn is gestart met bezorgingen aan huis. Dat gebeurt voorlopig alleen in verscheidene gemeenten in de rand rond Antwerpen, maar de leveringen vertrekken vanuit Turnhout.

85.000 huishoudens in de Antwerpse districten Berchem en Wilrijk en de gemeenten Aartselaar, Borsbeek, Edegem, Hemiksem, Hove, Kontich, Lint en Mortsel kunnen als eersten in België kennismaken met de bezorgdienst ‘Albert Heijn aan huis’. Een bestelling kan geplaatst worden via de website of de nieuwe app van de retailer. Bestellingen hebben wel een minimumbedrag 50 euro, maar de leverkost bedraagt nooit meer dan 5 euro en de prijzen online zijn identiek aan de prijzen in de winkel. Alleen ’s zondags levert Albert Heijn niet.

De warenhuisketen heeft het voornemen om bezorgen aan huis heel toegankelijk te maken.

“Vijf euro is een scherpe bezorgkost en ook het minimale bestelbedrag valt goed mee. Ik denk echt wel dat we hiermee de markt gaan openbreken “, zegt general manager Raf Van den Heuvel. “Ik geloof ook dat dit het merk Albert Heijn en onze fysieke winkels zal versterken: we gaan klanten bereiken die voor het eerst in aanraking komen met ons merk. In gemeenten als Mortsel, Edegem, Lint of Hove zijn we vandaag nog niet met fysieke winkels actief. Dit is een unieke kans voor ons om een ‘online eerst’-strategie te hanteren in die gebieden. Wees maar zeker dat er straks nog wel winkels zullen volgen – en dan staat ons merk er al. Honderd winkels, dat blijft de ambitie.”

Albert Heijn ziet deze bezorgdienst als een proefproject om dit later in meer gemeenten aan te bieden. Voorlopig vertrekken de leveringen van het Home Shop Center van Albert Heijn in Eindhoven dat de Belgische thuisleveringen bezorgt aan de hub in Turnhout, uitgebaat door logistieke partner Cornelissen Groep. Van daaruit vertrekken bestelwagens naar de klanten. “In het straatbeeld zal Albert Heijn heel zichtbaar worden. Dat doet wel iets voor onze merkbeleving in Vlaanderen.” Volgens de initiatiefnemers is ook de timing gunstig om met thuisleveringen te starten. “Je merkt dat er veel draagvlak is”, stelt Van den Heuvel. Alles wat online en e-commerce betreft, is vandaag aan het boomen, of het nu food is of non-food.”