Bij de Coöperatie Hoogstraten is vanmorgen het nieuwe seizoen feestelijk ingezet. Dat gebeurde met de benefietverkoop van een kist aardbeien. De veiling realiseerde vorig jaar een omzet van 272 miljoen euro, een lichte stijging tegenover een jaar eerder. Naast aardbeien verhandelt Coöperatie Hoogstraten vooral tomaat, paprika en komkommer.
Het was Delhaize die als eerste afklokte op de kist aardbeien en daarvoor € 500 neertelde per 500g. De veiling verdubbelde die opbrengst, wat een bedrag van € 8.000 opleverde voor de MS-Liga. Die wil mensen met MS en hun omgeving helpen bij het inzicht verwerven en omgaan met hun aandoening, en hen individueel en als groep ondersteunen. “Deze mooie opbrengst gaan we gebruiken ter ondersteuning van mensen met MS zodat ze net als iedereen een menselijk en kwaliteitsvol leven kunnen leiden. De MS-Liga wil er zijn voor alle personen met MS en hun omgeving”, legt Maria Torfs van MS-Liga uit.
Lokale productie
“We zijn blij deze aardbeien te kunnen kopen en zo mee het startschot te geven aan het Belgische aardbeienseizoen”, zegt Gaëlle Devos, category manager fruit & vegetables bij Delhaize. “Met deze aankoop willen we het belang van lokale productie onderstrepen. Het is onze filosofie om zoveel mogelijk Belgische producten aan te bieden. We zetten volop in op partnerships met lokale producenten. Dat we hiermee ook nog ons steentje kunnen bijdragen aan een nationaal goed doel, is mooi meegenomen.”