Een op de vijf Belgische bedrijven heeft geen website

WWWVan de Belgische bedrijven met minstens 10 werknemers heeft vier op vijf een website. Bijna twee op vijf gebruikt een sociale netwerksite. Daarmee bevindt België zich in de middenmoot van de 28 landen van de Europese Unie. Dat meldt Eurostat, de statistische dienst van de EU.

Volgens een persbericht van Belga maken haast alle bedrijven in Finland en Denemarken gebruik van een eigen plaatsje op het web: respectievelijk 94 procent en 92 procent. Nederlandse bedrijven zijn het actiefst van alle EU-landen op blogs of microblogs, zoals Twitter: 27 procent maakt er gebruik van. In België bedraagt dat cijfer 10 procent.

Sociale media voor imago of interactie met klanten
Bedrijven gebruiken sociale media verreweg het meest (76 procent) om het imago op te vijzelen of om producten aan de man te brengen. Sociale media zoals Facebook en LinkedIn worden veel gebruikt voor het werven van personeel, zoals bijvoorbeeld Konvert Interim.

Kempense bedrijven gaan conversatie aan
Sociale media worden ook ingezet om de interactie aan te gaan met hun doelgroepen. Zo bijvoorbeeld IJsboerke, Janssen Pharmaceutica, Vanroey.be of Mathieu Gijbels die Facebook gebruiken om met hun klanten of netwerk te communiceren. Niet alleen grote bedrijven gaan de online conversatie aan: Vossen Mannenmode bijvoorbeeld inspireert met mode- of andere berichten, en Madena wil via een eigen blog het taboe rond kaalheid bij vrouwen doorbreken. Safety-Product gebruikt dan weer actief haar LinkedIn-bedrijfspagina om haar netwerk te informeren rond verkeersveiligheid en realisaties en mijlpalen in de vermarkting van de ZIPpole.