Hanolux

Een halve eeuw wellness in de Kempen

Familiebedrijf Hanolux blaast dit jaar 50 kaarsjes uit. Het verhaal van de Turnhoutse winkel in buitenbeleving begon in een garage met zonnewering en groeide uit tot een Belgische pionier in outdoor living en wellness. Drie generaties hebben hun schouders al onder het bedrijf gezet.

 

“Toen Hanolux 50 jaar geleden begon en hun eerste kleine showroom opende, was de markt in niets te vergelijken met hoe die er nu uitziet. Onze winkel trouwens ook niet. Een kleine toonzaal waar je zonnewering kon kopen was het startpunt van wat nu een showroom van 3.000 m2 is. Maar we hebben toch een familiaal en gezellig karakter proberen te behouden”, zegt zaakvoerder Stijn Schenkels.

“Het oorspronkelijke assortiment aan zonnewering werd systematisch uitgebreid. Eerst kwamen er tuinmeubelen bij. Wat begon met basic stoelen, tafels of ligbedden in riet, plastic of hout evolueerde naar echt buiten leven en genieten. De tuin is een verlengstuk van de woonkamer geworden.”

“We laten onze klanten kennismaken met echt vakantie vieren in eigen huis en tuin. En dat hoeft niet alleen in de hoogzomer, maar kan het hele jaar door. Eenvoudige stoelen en tafels worden aangevuld met terrasverwarming, barbecues en meubels. Ook de materialen en kleuren evolueren mee. Buitenkussens zijn bijvoorbeeld weerbestendig en er wordt steeds meer met hoogwaardige kunststoffen gewerkt. De warmere en langere zomers maakten van een tuin en terras een echte place to be. De lockdown trouwens ook”, legt Stijn uit.

Zo’n 35 jaar geleden zette Hanolux een gewaagde stap door bubbelbaden aan te bieden. In Amerika waren ze al een hit, maar hier bleven ze in die beginjaren nog onbekend en onbemind. Hanolux hield vol en na een paar jaar bleek het een schot in de roos. Ze deden hetzelfde voor infraroodcabines en werden in dat segment de grootste dealer van België.

Onder impuls van kleinzoon Stijn evolueerde Hanolux ook in z’n marketingaanpak. Het bedrijf maakte de switch naar de digitale aanpak. Dat resulteerde in een nog persoonlijkere aanpak en service en een nauwgezette opvolging. Aanzienlijke investeringen in social advertising en Google tilden het familiebedrijf naar een zichtbaarder en hoger niveau.

Ook kleindochter en interieurvormgeefster Lies is aan de slag in het familiebedrijf, en dat biedt een meerwaarde voor  klanten. “Een verkoopgesprek is niet meer wat het vroeger was. Nu begeleiden we onze klanten aan de hand van stof- en materiaalstalen bij hun kleur-, materiaal- en merkkeuze en zorgen we echt voor de volledige inrichting van hun tuin, terras of wellnessruimte”, vertelt mede-zaakvoerder Annemie Daniëls.