Op 1 september 2017 ging Doron Oogjen in Rijkevorsel van start met zijn dakwerkbedrijf Roozenburg. Een half jaar later heeft hij al 25 man aan het werk. Over 4 jaar wil hij het bekendste dakbedrijf van Vlaanderen hebben. Of ‘de Dovy van de daken’, zoals hij het zelf noemt.
Aanvankelijk startte hij zijn bedrijf op in bijberoep, naast zijn voltijdse job als it-project manager bij Bayer. Zijn carrière kreeg dus een heel andere wending, maar toch niet helemaal.
Geen dag zonder werk
“Mijn vader was dakwerker en vroeger mocht – of eerder ‘moest’ – ik mee gaan helpen op de werf. Hij woont in Meer, maar zijn klanten waren voornamelijk Nederlandse aannemers die de crisis niet hebben overleefd. Om mijn ouders uit de nood te helpen, besloot ik mijn inmiddels aangeleerde kwaliteiten voor hen in te zetten. Met mijn kennis van daken, gecombineerd met mijn ervaring in marketing, sales en project management, verkocht ik 3 jaar geleden een eerste dak. Mijn vader heeft sindsdien geen dag zonder werk gezeten.”
Aanvankelijk zette hij samen met 2 vennoten een vennootschap in dakwerken op, maar nadien ging hij alleen verder. “Ik ben vorig jaar in mijn eentje gestart. Vandaag zijn we met 3 voltijdse verkopers, 2 administratiekrachten, een werfleider en 7 uitvoerende teams”, zegt de zaakvoerder. “In totaal maakt dat 25 mensen. De uitvoerende teams zijn allemaal zelfstandigen die grotendeels voor ons werken.”
Geen traditioneel dakbedrijf
Doron Oogjen noemt zijn onderneming geen traditioneel dakbedrijf. “De focus ligt op ondernemen en gedrevenheid. Door mijn it-achtergrond hebben we een gestroomlijnde organisatie opgezet met 3 zelf opererende units: sales & marketing, planning & administratie en uitvoering. Door de snelheid en de manier waarop wij communiceren, opereren we als een groot bedrijf maar met de prijzen van een kleine dakwerker.”
Roozenburg mikt dit jaar op een omzet van 2,5 miljoen euro. “We hebben nu een conversie van lead naar deal van 37%. Niet slecht, maar dat kan nog beter”, besluit de gedreven ondernemer.