HERENTALS – Drukservice Impressa heeft een volgende stap gezet in haar intrinsieke groei voor de productie van labels en verpakkingen. Specifiek voor toepassing in de voedsel- en drankenindustrie behaalde de drukkerij uit Herentals het BRC-certificaat. Vrij uniek is dat Drukservice Impressa onmiddellijk al de hoogste notering van AA kon scoren.
De BRC Global Standard for Food Safety, veelal kortweg BRC Food genoemd, is een standaard op het gebied van voedselveiligheid die in 1998 werd ontwikkeld door het British Retail Consortium (BRC), de Britse brancheorganisatie van detailhandelaren. BRC groeide ondertussen uit tot een standaard in Europa en daarbuiten. Sinds 2002 heeft BRC ook een standaard voor verpakkingen, de BRC/IoP Global Standard for Packaging and Packaging Materials (BRC/IoP).
Het doel van de BRC is dat een leverancier in de ketting van levensmiddelen met één inspectierapport aan meerdere afnemers zou kunnen aantonen dat alle relevante aspecten onder controle zijn. Daarbij gaat veel aandacht naar hygiëne in vrijwel elk aspect van de weg die een voedingsmiddel aflegt tot in het winkelrek. Onder meer omgevingsomstandigheden, opleiding en persoonlijke hygiëne van werknemers, directieverantwoordelijkheid worden getoetst aan de hand van een gedetailleerde checklist met meer dan 300 controlepunten.
Drukservice Impressa produceert al jaren etiketten en verpakkingsmaterialen voor diverse sectoren, waaronder veel voor de voedselnijverheid. Daarom was het belangrijk om een GSFI-certificaat (Global Food and Safety Initiative) te behalen. Na de nodige voorbereiding en een licht aangepaste manier van werken en registreren, werd na de eerste audit eerder dit jaar al meteen de hoogste score AA in BRC/IoP behaald. Ondertussen werd dit certificaat ook officieel bevestigd. “We zijn trots dat we ons kwalitatief werk en gereguleerd productiesysteem bevestigd zien met het behalen van dit certificaat. Dat we als kers op de taart een dubbele A toebedeeld krijgen, is de knappe verdienste van al onze medewerkers”, pocht Tom Bongaerts, CEO van Impressa. “Het laat ons toe om verder te groeien als leverancier van betrouwbare en kwalitatieve etiketten en verpakkingen, onder meer voor de steeds strenger gereglementeerde voedselverwerkende bedrijven die onze regio rijk is.”