Drie lessen die u moet onthouden van het Creativity World Forum

Pascal CoolsHet Creativity World Forum 2014 (CWF14) vond op 5 en 6 november plaats in Kortrijk. Het één-programma  Koppen besteedde onder andere aandacht aan de toespraak van Ricardo Semler, die het daarin had over de manier waarop hij van zijn bedrijf een imperium had gemaakt door zijn werknemers een zo groot mogelijke vrijheid te gunnen. Wij vroegen aan Pascal Cools, algemeen directeur van Flanders DC, wat volgens hem de belangrijkste drie lessen zijn die ondernemers van het CWF 14 moeten onthouden.

De Amerikaanse topspreker Tom Kelley, die ook tijdens het het CWF verwees naar zijn boek Unleashing The Creative Potential Within Us All heeft volgens Pascal Cools nagels met koppen geslagen door op een duidelijke manier nog eens naar buiten te brengen dat iedereen kan innoveren. “De uitspraak die ik vooral van hem onthouden heb”, zegt Pascal Cools is “Innovation starts with empathy”. Met andere woorden, het echt zoeken naar de manier waarop mensen zich beginnen te gedragen als ze een probleem hebben, kan de kiem leggen voor de oplossing. Dan ontstaan de meest innovatieve ideeën.”

Van Austin Kleon, de auteur van het boekje Steal Like an Artist was niet anders te verwachten dan dat hij inderdaad vooral zou wijzen op het feit dat her in deze tijd op aankomt om op een originele manier ideeën die al bestaan met elkaar te verbinden.  Toch vindt Pascal Cools dat hij dat op een onnavolgbare manier heeft gedaan. “We denken nog altijd met zijn allen veel te veel dat we pas vernieuwend zijn als we met iets totaal nieuws op de proppen komen, maar eigenlijk zijn de grootste vernieuwingen vaak slechts minuscule wijzigingen aan een bepaald concept.”

Heel belangrijk blijft volgens Pascal Cools ook de les van Guy Kawasaki: “Don’t worry, be crappy”. “Het komt erop neer dat echte vernieuwers zich niet uit het lood laten slaan, en al zeker niet afgaan op de mening van zogenaamde experts. Want er kunnen dikke boeken vol worden geschreven over de keren dat die experts in de loop van de geschiedenis de bal hebben misgeslagen. Gelukkig waren er toen moedige en creatieve vernieuwers genoeg om koppig hun eigen weg te blijven gaan. Anders waren de pc, de tablet en de smartphone wellicht nog altijd niet ontdekt.” (Geert Degrande)