De aanleiding voor de schenking was de vernieuwing van de verpakkingen van de zonnelijn This Is Us, een huismerk dat Dré Cosmetics verdeelt aan meer dan 800 schoonheidsinstituten in België. Hoewel de producten in de oudere verpakkingen nog perfect bruikbaar zijn (meer dan 2 jaar houdbaar), konden ze niet meer verkocht worden. “Het zou zonde zijn om producten met een lange houdbaarheidsdatum zomaar weg te gooien”, zegt Hilde Laenen, medezaakvoerder van Dré Cosmetics. Weggooien was voor het bedrijf geen optie.
“Daarom namen we zelf contact op met enkele initiatieven die dagelijks in contact staan met mensen die dit soort producten broodnodig hebben”, aldus Laenen. De keuze viel op drie organisaties: het regionaal verankerde FoodSavers Kempen, dat voedseloverschotten herverdeelt naar kansarme gezinnen; Moeders voor Moeders, dat jonge gezinnen in armoede ondersteunt; en Violett, dat medische en sociale hulp biedt aan sekswerkers en kwetsbare vrouwen in heel Vlaanderen. De reacties waren hartverwarmend, met dankbetuigingen als “Heel wat huidjes gaan goed beschermd zijn deze zomer.”

Ondernemen met een hart
De actie past perfect binnen de filosofie van Dré Cosmetics, opgericht door twee vrouwelijke onderneemsters met aandacht voor zorg, duurzaamheid en solidariteit. “Wij geloven dat zorg begint bij geven. Dit is een klein gebaar met een groot effect”, stelt het bedrijf. Het toont hoe duurzaamheid en sociale betrokkenheid hand in hand kunnen gaan.
Naast deze maatschappelijke actie zet Dré Cosmetics zich als groothandel ook sterk in voor de ondersteuning van hun professionele klanten. “We reiken ook tools aan om als zelfstandige schoonheidsspecialiste het verschil te maken”, geven ze aan, verwijzend naar advies rond lokaal kopen, sociale media en concurrentie. Het bedrijf is trots op hun Belgische label This Is Us en de schoonheidsspecialistes die het verdelen.