Volgens Roularta Media Group had de opmars van de grootdistributie en de e-commerce de lokale markt al zwaar onder druk gezet. “De coronapandemie trof de al verzwakte retailmarkt nog eens extra. Deze situatie en de concurrentie van de social media hebben geleid tot een dalende advertentiemarkt voor de lokale huis-aan-huisbladen. Ondanks meerdere pogingen om het tij te keren werd de financiële toestand van De Streekkrant niet langer houdbaar.”
Van bij de start van Roularta in 1954 werden huis-aan-huisbladen uitgegeven en in de jaren ’70 werd “De Streekkrant” overal gratis bedeeld in elke brievenbus van Vlaanderen. Roularta heeft vanuit die lokale pers de middelen gekregen om uit te groeien tot een multimediaal bedrijf. Roularta Local Media voerde echter de laatste jaren een drastische digitalisering door, met name ook in de advertentiemarkt.
RMG is een Belgische beursgenoteerde multimediagroep en marktleider op het vlak van magazinemerken in het Nederlands en het Frans, van lokale media in Vlaanderen, van provinciekranten en van financiële en businesskranten, met name De Tijd en L’Echo. Met Roularta Printing Services beschikt RMG ook over de grootste offsetdrukkerij in België. Hier worden kwaliteitskranten, tijdschriften en catalogi voor de Belgische en buitenlandse markt gedrukt.