Hans Bouwen Contenti Hans Bouwen (met microfoon) is als directeur van Contenti, een dienstenchequebedrijf uit de sociale economie, allesbehalve opgezet met de uitspraken van Vlaams minister Demir over de sector. — © Lise Versmissen/Think Tomorrow

Dienstenchequebedrijf schrijft open brief aan minister Demir: “Waar moeten we nog op besparen?”

Directeur Hans Bouwen van het Kempense dienstenchequebedrijf Contenti voelt zich persoonlijk aangesproken door de uitspraak van Vlaams minister van Werk Zuhal Demir (N-VA). Zij zei moeilijk te kunnen geloven dat de sector ondanks alle overheidssubsidies niet rendabel kan zijn.

Contenti is een dienstenchequebedrijf in de sociale economie. Dat wil zeggen dat het bedrijf zich onder meer toelegt op het verschaffen van werk voor mensen die elders niet de nodige kansen krijgen tot duurzaam werk. Contenti heeft bijna vijfhonderd medewerkers, van wie de overgrote meerderheid als huishoudhulp bij klanten thuis aan de slag is. Het werkgebied situeert zich vooral in Herentals, waar de hoofdzetel zich bevindt, maar ook in Geel, Meerhout en Turnhout. Hans Bouwen is niet alleen directeur van Contenti, maar ook van Waardenmakerij, de vzw die de kringloopwinkels Sjans in de Zuiderkempen bestuurt, groenbedrijf Boskat en chocoladeatelier Twerk (beide uit Herentals). Samen vormen die het samenwerkingsverband Groep Talent.

Beste mevrouw de minister, wanneer u stelt dat u het amper kunt geloven dat dienstenchequebedrijven het moeilijk hebben, is dat voor ons erg lastig om te horen. Eerlijk gezegd, we zien niet waar we nog grondig op kunnen besparen

Hans Bouwen, directeur Contenti

Dat minister van Werk Zuhal Demir vorige week bekend maakte dat ze de sector van de dienstenchequebedrijven wil doorlichten, is bij Hans Bouwen niet in goede aarde gevallen. Het gaat vooral om haar uitspraak dat ze niet begrijpt dat de sector beweert niet of amper rendabel te zijn, terwijl die 1,6 miljard euro aan Vlaamse steun ontvangt (per dienstencheque van 9 euro legt Vlaanderen 19,07 euro bovenop, red.). “Als die bedrijven nu zeggen dat ze het moeilijk hebben, wil ik toch weleens laten nagaan hoe dat dan zit in die boekhouding”, stelde Demir.

Steun afgebouwd

In een open brief kaatst Hans Bouwen de bal terug: “We willen u graag uitnodigen om kennis te maken en om samen onze boekhouding en ons beleid grondig door te nemen. Wanneer u stelt dat u het amper kunt geloven dat dienstenchequebedrijven het moeilijk hebben, is dat voor ons erg lastig om te horen. We werken namelijk met ons team hard om een goeie werkgever én dienstverlener te zijn. De afgelopen jaren waren erg moeilijk om telkens richting een break-even budget te werken en telkens maakten we weer de oefening: waarop kunnen we besparen? Daar waar mogelijk werkten we aan efficiëntie, maar eerlijk gezegd, we zien niet waar we nog grondig op kunnen besparen.”

Sinds enkele jaren vragen we een klantenbijdrage bovenop de dienstencheques. Dat is niet omdat we daar rijk van worden, dat is de enige manier om geen structureel verlies te maken

Hans Bouwen, directeur Contenti

Bouwen stelt dat Contenti en collega’s veel inzetten op opleidingen en ondersteuning voor de medewerkers, een welzijnsaanpak om hen in veilige en gezonde omstandigheden te laten werken en ‘de beste arbeidswaarden’ aan te bieden. Hoewel almaar meer mensen die het moeilijk hebben op de arbeidsmarkt bij Contenti solliciteren, zijn tegemoetkomingen en programma’s van de overheid om die tewerkstelling te ondersteunen quasi volledig afgebouwd. “ Voor de alternatieve subsidies komen we als dienstenchequebedrijf niet in aanmerking en we concurreren dus met onze unieke kernwaarden en sociale missie tegen alle andere spelers”, stelt de directeur.

Klantenbijdrage verhogen

“De inkomsten uit dienstencheques zijn onvoldoende om onze werking mee te bekostigen. Sinds enkele jaren vragen we een klantenbijdrage. Dat is niet omdat we daar rijk van worden, dat is de enige manier om geen structureel verlies te maken. Als we winst zouden maken, dan keren we die in elk geval niet uit. De enigen die beter worden van onze winst, dat zijn onze medewerkers. Vanaf 1 januari zijn we genoodzaakt om die bijdrage te verhogen. Natuurlijk doen we dit niet graag, we hebben heel wat kwetsbare klanten die het niet gemakkelijk hebben om deze kosten te blijven betalen.”