Tomaten zorgen voor het grootste deel van de omzet bij Den Berk Délice. Er zaten al snacktomaten in het aanbod, maar met Snack Délice wordt de keuze nog groter. “We hebben nu rode snoeptomaatjes, een gekleurde mix van snoeptomaatjes en bestomaatjes”, zegt sales & marketing manager Loes Van der Velden van Den Berk Délice. “In samenwerking met een teler van Coöperatie Hoogstraten liggen nu ook snackkomkommers in de winkel. Het vijfde product van Snack Délice is de zaadloze snackpaprika. De consumptie van groenten en fruit in België ligt heel laag. Om dit te verhogen, geloven we erin dat groenten aantrekkelijk moeten zijn om als alternatief gekozen te worden op alle ongezondere snacks. Daarbij is vooral de smaak heel belangrijk en daarnaast het gebruiksgemak.”
“Snacktomaatjes en snackkomkommers zijn heel makkelijk om mee te nemen onderweg, maar bij de snackpaprika’s had je altijd nog afval van het steeltje en de zaadjes. We hebben nu een variëteit gevonden die geen zaadjes meer heeft en dat maakt het dus ook veel gemakkelijker om snackpaprika’s mee te nemen als tussendoortje. Bij al onze producten zetten we heel hard in op smaak. Met de manier van telen kan je nog tot 60 procent van de smaak sturen. Je kan er bijvoorbeeld voor kiezen om je planten voornamelijk water te geven, op die manier krijg je veel tomaten met weinig smaak. Door de plant de juiste voedingsstoffen te geven, breng je de smaak in de tomaten. Deze manier van telen is iets duurder, maar zorgt er wel voor dat de tomaten en snackpaprika’s veel voller zijn van smaak.”
Kruisbestuiving
In een tijd waarin gemak steeds belangrijker wordt, biedt Snack Délice een oplossing. “Die combineert gezonde voeding met plezier en gebruiksgemak”, legt marketeer Caro Ooms van Den Berk Délice uit. “De Belgische Consumentenvereniging heeft de zaadloze paprika’s verkozen tot beste product van het jaar. Paprika’s zonder zaad kunnen niet geteeld worden in een serre met gewone paprika’s omdat anders kruisbestuiving zou kunnen gebeuren en ze toch zaadjes gaan ontwikkelen. Wij telen ze daarom in een tomatenserre. De smaak is iets zoeter dan die van een gewone snackpaprika.”
Op de verpakkingen van Snack Délice staan figuurtjes, die kinderen helpen om te kiezen voor een groentesnack. “Verpakkingen van groenten en fruit zijn vaak heel eenvoudig en niet zo aantrekkelijk”, vertelt Loes. “Om kinderen te overtuigen om ook voor een gezonde snack te kiezen, hebben we de verpakking wat speelser en kleurrijker gemaakt. Er zijn ook displays ontworpen om Snack Délice in de winkels in de kijker te zetten. Op die manier moeten de snackgroenten niet bij de andere tomaten staan, maar kunnen ze bijvoorbeeld ook aan de kassa of bij de andere snacks gezet worden. De rode snacktomaten blijven in ons land het populairst, maar we merken dat de kleurenmix ook in de smaak valt. De export gaat onder meer naar Duitsland, Zweden en Ierland. De snackgroenten vormen een aanvulling op ons assortiment en zijn dus geen concurrentie voor de tomaten als ingrediënt voor gerechten.”