Supermarktketen Delhaize neemt de MX-Gin van Dirk Ver Heyen (Potiron – Kasterlee) en Jess Van Weert (Groep Delicious – Geel) op in zijn gamma, zo ook de Moonshine van Filip von Arx (Hallaar) en Maarten Serneels (Mechelen). Dat betekent dat beide Kempense spirits er een groot distributiekanaal bij krijgen. Het nieuws werd vanmiddag bekendgemaakt bij Delhaize Johan Cannaerts in Heist-op-den-Berg.
Beide merken werden bijna gelijktijdig gelanceerd in het najaar van 2017. De Moonshine van het bedrijfje Golden Mountain is een sterke drank met 40% alcohol met oranjebloesem, gember en citrusextracten. De nieuwste variant is de Raspberry.
Bevestiging van harde werk
De MX van de oranjekleurige MX-Gin staat voor Maxima, wat verwijst naar de Nederlandse koningin. De productie gebeurt op basis van pompoen, de nationale vrucht van Kasterlee. “Dat Delhaize ons nu opneemt, is een bevestiging van het harde werk en een teken dat MX-Gin welkom is in België. We hebben gewerkt aan een gin met een verhaal, een verhaal dat klopt’, zegt chef en eigenaar Dirk Ver Heyen van Potiron in Kasterlee.
Opvallend is dat de vraag van Delhaize zelf kwam. “Een aankoper proefde de Moonshine op het foodtruckfestival in Westerlo en vond onze creatie erg lekker”, legt Filip von Arx uit.
“Dat klopt”, bevestigt Tijs Van Weyenbergh, DSD & local specialist bij Delhaize. “Moonshine van Golden Mountain is een origineel product en iets compleet anders dan de gins die tegenwoordig als paddenstoelen uit de grond rijzen. MX-Gin vind ik ook leuk omdat het hele verhaal klopt en het product is opgebouwd rond het Kastelse streekproduct, de pompoen.”
Delhaize neemt beide producten exclusief op in zijn gamma.