Klaartje Mertens van just. / Bonheur uit Arendonk

DE NIEUWJAARSBRIEF. De voornemens van Klaartje Mertens (just. / Bonheur): “Elk moment is goed om te klinken op geluk”

De hele maand januari blikken ondernemers in 'De Nieuwjaarsbrief' op Made in Kempen vooruit op het nieuwe jaar, professioneel en persoonlijk. Vandaag: Klaartje Mertens, zaakvoerster van het Arendonkse merk just. / Bonheur, gastronomische alcoholvrije aperitieven met een sprankel.

Hoe heb je het nieuwe jaar ingezet?

“Heel ontspannen, met ons gezin in Frankrijk. Op 1 januari lunchten we in de zon op ons terras. Met wat flesjes Bonheur om te toasten, uiteraard. Zalig.”

Wat was je belangrijkste verwezenlijking van 2024?

“Op professioneel vlak was dat sowieso de lancering van Bonheur. Het idee om een gastronomisch, alcoholvrij aperitief op de markt te brengen, ontstond in de zomervakantie van 2023 en in december van dat jaar lagen de eerste flessen in de rekken. Dan denk je even: ‘yes, ik heb het gehaald, zo voor de feestdagen’. Maar eigenlijk moet al het werk dan nog beginnen (lacht). Want een product lanceren is één, maar ervoor zorgen dat mensen Bonheur leren kennen, is minstens evenveel werk.”

“Het ging hard voor Bonheur in 2024. Bonheur. rosé won in april een gouden medaille op de World Alcohol-Free Awards in Londen, de grootste competitie voor alcoholvrije dranken ter wereld, en we kregen heel wat fans aan onze zijde: van gerenommeerd sommelier Trésor Vets tot Dominique en Julius Persoone, chefs bij onder andere Njam. De positieve feedback over Bonheur. rosé was overdonderend en smaakte naar meer, letterlijk en figuurlijk. Doorheen het jaar werkten het wijnhuis en ik samen aan een nieuwe variant met subtiele kruidentoetsen en een champagnekleurige parel. Met de feestdagen, december 2024, lag onze Bonheur. blanc te pronken in de rekken.”

“Heel belangrijk om daarbij te vermelden is dat dit echt niet alleen ‘mijn’ verwezenlijking was. Mijn hele familie heeft me geholpen: van het leveren bij klanten door mijn (schoon)vader tot het handmatig kleven van medailles met alle tantes en vriendinnen van mijn (schoon)moeder. En uiteraard dankzij onze klanten… Eenieder die ervoor koos om in 2024 een flesje Bonheur te schenken als aperitief of als cadeau, droeg bij aan het succes en daar ben ik oprecht elke dag dankbaar voor. Dat is een zin die ondernemers misschien wel vaker uitspreken, maar ik voel die dankbaarheid echt bij elke berichtje dat ik krijg. Het deed me groeien als bedrijf én als persoon.”

“Ik denk dat het belangrijk is om als ondernemers onder elkaar open te communiceren en elkaar te durven vertrouwen. Althans, dat is wat ik zelf doe en wat er zeker mee voor zorgt dat ik het ondernemerschap zo fijn vind.”

Klaartje Mertens

“En als je vraagt naar mijn verwezenlijkingen, bekijk ik dat ook graag even in mijn persoonlijke leven. Want dat vind ik minstens even belangrijk. Zo probeer ik bewust om er voor mijn gezin echt te zijn. Na school even samenzitten en echt luisteren hoe ieders dag geweest is, of in het weekend onze botten aan en samen het bos in trekken, zijn misschien gewone maar voor mij heel waardevolle momenten. Een wijze raad die mijn grootmoeder – zelf heel haar leven onderneemster geweest – me gaf: ‘Vergeet nooit dat je ook moeder bent. Want dat is nog altijd het schoonste‘. En ze heeft gelijk. Het is een groot cliché dat een warm gezin het schoonste cadeau is, maar dat is het voor mij echt.”

Wat zijn je professionele voornemens voor dit jaar?

“Ik wil mensen nog meer laten genieten van samen tafelen. Niet alleen tijdens de feestdagen, maar het hele jaar door. Elk moment is een goed moment om samen te komen en te klinken op geluk. Onze Bonheur en andere producten wijder verspreiden staat dus uiteraard op de planning. En op productieniveau – want daar zijn jullie wellicht ook benieuwd naar – ben ik al volop aan het werken aan een nieuwe Bonheur. Een fris, zomers alcoholvrij aperitief. Zodra hij er is, laat ik zeker van me horen.”

Wat zijn je persoonlijke voornemens voor dit jaar?

“Onze kinderen lazen ons een mooie nieuwjaarsbrief voor. Zelf schreef ik er ook een en las die voor aan onze kinderen. Ik vertelde hen dat ik de typische goede voornemens graag even aan de kant zet. Dat we niet hoeven te gaan voor een nieuwe ‘ik’. Niet voor betere versies van onszelf. Ik maakte wel de belofte om meer te zijn. In het hier en nu. ‘Ichi-go ichi-e‘ of het koesteren van de onherhaalbare aard van een moment, zoals de Japanse cultuur het zo mooi verwoordt. Iets waar ik graag nog bewuster mee wil omgaan in 2025.”

Wat wens je andere ondernemers toe?

“Er werd al veel geschreven over het belang van verbinden, maar dit vooral in een privécontext. Ik vertaal deze term ook graag naar het ondernemerschap. Verbondenheid gaat voor mij onder andere over het opbouwen en behouden van echte vertrouwensrelaties met anderen. En dat durven we in een professionele context misschien niet zo goed als privé. Toch denk ik dat het belangrijk is om als ondernemers onder elkaar open te communiceren en elkaar te durven vertrouwen. Althans, dat is wat ik zelf doe en wat er zeker mee voor zorgt dat ik het ondernemerschap zo fijn vind en me niet alleen voel. Ik heb al veel geleerd van andere ondernemers, ze deelden mee in het geluk als het goed ging, maar gaven me ook al vaak een duwtje in de juiste richting als er dingen niet mee zaten.”

“En voor zij die twijfelen om te starten als ondernemer en ook een duwtje in de rug nodig hebben? Dan geef ik hierbij graag dat duwtje.
Er is niks leukers dan dagelijks te kunnen doen wat je echt graag doet. Dan geeft je werk je gewoon extra energie. Heffen jullie mee een glaasje Bonheur op een mooi 2025?”