De Motomakelaar was inderdaad het gat in de markt

motorenmakelaarNaar analogie met een huizenmakelaar startte Frans Lievens (58) uit Geel – een telg uit het geslacht Lievens Woondecoratie – in mei 2013 met De Motomakelaar. Twee jaar later heeft hij 250 moto’s verkocht. “Ja, dat was wel een gat in de markt”, glimlacht hij.

Het principe is simpel. Wie zijn moto wil verkopen maar niet zelf potentiële kopers over de vloer wil krijgen, belt naar De Motomakelaar. Die komt de tweewieler halen, geeft hem een poetsbeurt, verse olie en desnoods nieuwe remblokken en stelt hem tentoon in zijn showroom. Tegelijk zorgt hij voor online promotie. Wanneer de moto wordt verkocht, strijkt de makelaar zijn procent op.

De enige
“Ik kende iemand die iets gelijkaardigs deed met auto’s”, vertelt Frans Lievens. “Dus helemaal origineel was het idee niet. Maar voor zover ik weet, ben ik nog altijd de enige motorenmakelaar in Vlaanderen.”

Lievens verkoopt zowat alle merken, behalve Chinese. “Daar zijn te vaak problemen mee”, weet hij. En of de zaken goed draaien. “Vorig jaar heb ik er 129 verkocht, dat zijn er meer dan twee per week.” Gemiddeld heeft hij er een zestigtal in de showroom staan. “Tegenwoordig haal ik er veel op in Wallonië. Daar liggen de prijzen wat lager. Wanneer de vraagprijs te hoog ligt, begin ik er niet aan. Het blijft uiteindelijk de verkoper die de prijs bepaalt, hoewel ik daar wel wat advies in geef.

Als dossierkost rekent De Motorenmakelaar 100 euro per voertuig. Op de verkoop neemt hij 5% commissie. “Dit is intussen meer dan een voltijdse bezigheid”, lacht hij. “De zaken gaan beter en beter. Buitenlanders hebben me intussen ook gevonden. Tegenwoordig gaan er ook motoren naar Nederland, Duitsland, Polen en Slovenië.”