IMG_5786-min Fons Van Bael

De Klare Kijk van Fons Van Bael (De Lilse Bergen) : “Het zal nooit meer hetzelfde zijn.”

5 weken na elkaar vragen we enkele vooraanstaande Kempense ondernemers hoe zij kijken naar de coronacrisis. Hoe heeft deze epidemie de economie beïnvloed en hoe moeten bedrijven hierin standhouden? Hoe is het leven tijdens en na de coronacrisis. De eerste in de reeks is Fons Van Bael. Hij is nu 38 jaar directeur van recreatiedomein De Lilse Bergen en gaat deze maand met pensioen. Volgens van Bael zullen er blijvende invloeden zijn van deze crisis op de toeristische sector.

“Financieel is dit ronduit een ramp”, is de eerste reactie van Van Bael wanneer we hem vragen naar de impact van de coronacrisis. “Op die korte termijn dat we gesloten zijn, hebben we al een omzetverlies van 320.000 euro. Dat is weg. Dat komt nooit meer terug. Voor het eerst in mijn carrière heb ik ook mensen op technische werkloosheid moeten zetten. Ik had nooit gedacht dat ik dat zou moeten doen, want op zo’n domein is altijd wel iets te doen. Maar als er geen recreanten komen, dan is er aan de balie ook niemand nodig om de mensen op te vangen. Dus moet je op den duur wel mensen op technische werkloosheid zetten. Dat is niet fijn, want dat heeft voor die mensen ook een financiële impact. Maar dat soort beslissingen moet je als bedrijfsleider wel nemen.”

Klaarmaken

“Naast kijken naar wat je kwijt bent, moet je natuurlijk ook bekijken wat je nu gaat doen. Daar hebben we enkele lange dagen aan besteed. We hebben nu al voor 12.000 euro aan materialen aangekocht voor wanneer we weer open mogen: schermen voor aan de balie, stickers voor op de grond en dergelijke meer. Er zijn nog zaken onderweg waarvan we niet eens weten wat het ons juist zal gaan kosten. Maar je moet beslissen, sommige dingen moet je gewoon hebben nu.

Na de verwarrende communicatie vanuit de overheid, hebben wij uiteindelijk beslist om nog niet meteen de camping te openen, hoewel dat al wel mocht. Er is gewoon eerst nog een week nodig om alles weer klaar te hebben. In het sanitair gebouw bijvoorbeeld moet je omwille van legionella gevaar de warmwaterkraan minstens een uur open zetten, voor die weer publiek mag worden gebruikt. En zo zijn er veel dingen. Je moet ook denken aan de veiligheid van je personeel, dus je kan niet zomaar in 1-2-3 het domein weer openen. Wij hebben dus gezegd: beter goed open gaan dan snel open gaan. En deze zaterdag gaat de camping voor de vaste verblijvers weer wel open en ik zal zelf aan de slagboom staan om die mensen te verwelkomen.”

Schrikken

“Corona is een probleem. Een financieel probleem en een gezondheidsprobleem. Mijn vrouw staat in de zorg en mijn zoon is arts. Ik heb via hen gezien dat het geen kattenpis is wat op ons af is gekomen.

Mijn zoon heeft mensen voor zijn ogen zien sterven. Ik heb in deze periode ook mijn schoonmoeder verloren. Als je zoals mijn echtgenote, na een hele tijd je moeder pas weer mag zien als ze ligt te sterven … dat wens je niemand toe. Ik heb mijn eigen moeder in de voorbije maanden 1 keer gezien en dan van op meters afstand. Zij is 90 jaar. Dat zijn zaken die er in hakken. Maar uit alles slechts komt ooit wel eens iets goeds. Ik heb bijvoorbeeld nog nooit zo’n rustige natuur gezien als de laatste maanden. Hier op het domein zijn vogelsoorten voorbij gekomen die hier al 30 jaar niet meer geweest zijn. Je ziet dat de natuur haar rechten terug neemt.”

Anders omgaan

“Maar die coronacrisis is ook een nadenk-probleem. We moeten allemaal nadenken: hoe gaan wij in toekomst met elkaar om en hoe gaan we in de toekomst dat juiste evenwicht zoeken? Ik ben wat bang dat we nu in de richting van het individualisme evolueren, iedereen in zijn eigen cocoontje. En dat is niet goed. Zo bouw je geen maatschappij op.”

Toerisme

Fons Van Bael heeft in zijn decennialange carrière in de toeristische sector veel trends zien komen en gaan. Volgens hem zal corona toch voor een koerswijziging zorgen.

“Ik ben er zeker van dat corona een blijvende impact zal nalaten op het toerisme. De situatie heeft velen doen nadenken: is het allemaal wel nodig dat wij naar weet-ik-waar op reis gaan? Kan dat niet dichter bij huis? Of: ik kan wel eens een keer ver op reis gaan, maar moet dat ieder jaar? Dat zal in de toekomst de sector wel veranderen. Hoewel, het geheugen van de mensen is kort, he.

Maar het zal zijn invloed hebben. Je zag de laatste jaren al een evolutie naar meer actieve, avontuurlijke vormen van recreatie. Ik denk dat reizen met de tent en met een kampeerwagen nog belangrijker zal worden. Daar speelt corona ook een rol in. En ik zie het toerisme in België wel vooruit gaan. Ik geloof dat mensen begrijpen dat er een andere manier van leven moet zijn. De enorme fietsverkoop van de laatste weken is daar ook een voorbeeld van. Mensen kiezen dit jaar voor een camping in België en stellen vast: he, dat is hier ook plezant. En velen gaan het voortaan minder ver zoeken. Op termijn zie ik dat gunstig in. Maar de eerste twee jaar zullen zwaar zijn. Want de financiële gevolgen van deze crisis zullen we zeker zo lang nog voelen.”

Nooit meer hetzelfde

“Met de Lilse Bergen gaan we dit redden. Het is een overheidsbedrijf, maar ik heb dit altijd geleid alsof het een privé onderneming is. Er is goed gespaard en dat geeft wat marge. Nu maar hopen dat de klanten snel terug komen. Dat heb je niet helemaal in de hand. Het zal wel aanpassen zijn. Om maar een voorbeeld te noemen: het schoonmaakpersoneel zal nu met mondmaskers werken en afstand bewaren. Dat maakt het er allemaal niet eenvoudiger op. Ik reken dat we nog een jaar tot anderhalf jaar met dergelijke gevolgen van deze crisis zitten en daarna ebt het hopelijk wel weer weg. Maar het wordt nooit meer helemaal als voorheen. Je moet het nu eenmaal nemen zoals het komt. Je kan in een hokje gaan zitten en wenen, maar daar los je geen problemen mee op. Dat kan een beetje opluchten, maar nadien moet je weer opstaan en het heft in handen nemen. Gelukkig hebben wij dat hier ook gedaan.”

Deze reeks met getuigenissen van topondernemers over de coronacrisis, loopt ook in de andere regio’s van Made In. Zo kan je deze week de ‘Klare Kijk’ terugvinden van onder meer Michèle Sioen (Sioen Industries), Dirk Van Roy (EasyFairs), Paul Kerkhofs (APK Group), Wim Voss (25th Group), Luc Van Mol (ZEB) en Wouter Torfs (Schoenen Torfs).