Het idee van De Kemping – een samentrekking van de Kempen en camping – is gestart vanuit de gelijknamige vzw ‘De Kemping’, een initiatief van productiehuis De chinezen. Die vzw wil langdurig werkzoekende jongeren helpen om ervaring op te bouwen en wil hen opnieuw aan het werk krijgen. De jongeren uit het programma raken om uiteenlopende redenen moeilijk aan werk. Tijs Vanneste is een motiverende en coachende kracht voor hen. De documentairereeks De Kemping die vorig jaar op Eén te zien was, maakte heel wat los bij kijkers en deelnemers. In 2021 werd ook een eigen bier gelanceerd: Ne Kemping. De opbrengsten ervan gaan integraal naar de werking van de vzw en de betaling van deelnemers in toekomstige projecten.
“De eerste tattoo die ik ooit zette, was op mezelf en stelde een koorddanser voor”, zei Tijs Vanneste naar aanleiding van de eerste reeks. “Dat is dan ook hoe ik het leven altijd gezien heb: als een evenwichtsoefening waarbij je jezelf staande moet houden – soms heel stevig op je benen, maar op andere momenten ook vrij wankel. Ik ben me er altijd erg van bewust geweest dat die keuze niet altijd aan onszelf is, soms heb je een beetje hulp nodig. Met dit project krijg ik de kans om het koord van deze jongeren aan te spannen zodat ook zij hun kans krijgen om te schitteren als acrobaat…”
Vzw ‘De Kemping’ blijft ook na het programma De Kemping bestaan en zal blijven inzetten op de activering van langdurig werkloze jongeren. Voor het huidige project werd er samengewerkt met (sociale) organisaties als VDAB, OCMW, JAC, CAW, LOI, vakbonden en straathoekwerkers.
Tijs Vanneste uit Dessel is een tattoo-artiest en muzikale duizendpoot die zich bezighoudt met erg diverse muziekstijlen. Hij gaf tien jaar lang les aan De Mast, een school voor buitengewoon onderwijs in Kasterlee, en gaf heel wat jaren muziektherapie aan delinquenten in de gevangenis van Merksplas.