In 2001 kwam het marketingboek De Bedrijfsnar uit, van de hand van Frank Wouters. Het boek druiste destijds – en nog – in tegen gangbare normen binnen marketing. Toen Wouters na zijn rechtenstudie aan het werk ging op de marketingafdeling van een multinational, verbaasde hij zich als buitenstaander erover dat marketing gevangen zat in een voor hem verkeerde logica. Zijn ideeën van toen lagen 20 jaar geleden aan de grondslag van ‘De Bedrijfsnar’. Rebelse ondernemers en ditto marketeers lustten de theorie wel, maar er waren evenveel tegenstanders. En zij lustten het rauw.
Uit de bocht
“Ik begreep zelf niets van de traditionele marketing. Het ging veel over meten en kijken naar het verleden. Maar het voelde voor mij als autorijden met je blik voortdurend gericht op de achteruitkijkspiegel. Het gaat goed, tot er een bocht aankomt. Waarom gingen we met z’n allen niet wat meer naar de toekomst kijken?” De theorie van Frank focust dus niet op wat geweest is, maar wat komen gaat.
De Bedrijfsnar bestaat nu 20 jaar, en was in de huidige editie bijna uitverkocht. “Dus waarom eens niks speciaals doen”, zegt Frank. “Ik heb zelf een bijzondere interesse in het literaire genre van de graphic novels of stripromans. Zou ik dit ook op mijn business novel kunnen toepassen? Tja, het idee bestond toen nog niet, dus het was het proberen waard.”
Zoektocht naar tekenaars
Hij ging op zoek naar een tekenaar, maar vond bitter weinig enthousiaste bondgenoten in eigen land. Toen hij over de grenzen zocht, vond hij een Filippijnse tekenaar die brood zag in het verhaal. “Het was een huzarenstuk. Eerst moest ik het boek opknippen in frames. Daarna moet het vertaald worden. Om de tekenaar de juiste input te geven, bezorgde ik hem de scenes. Soms poseerde ik zelf om foto’s te maken. Hilarisch soms, maar ook vooral véél werk!”
Maar bij pagina 200 gooide de tekenaar de handdoek in de ring. Het boek was voor 4/5e klaar. “Dus weer die zoektocht, maar nog complexer: we zochten iemand die in dezelfde stijl kon verdergaan. Het werd een Venezolaan.” Veel bloed, zweet en tranen verder is de business graphic novel van ‘De Bedrijfsnar’ een feit.
Overconsumptie
En nu, Frank? Wat brengt de toekomst? “Ik ben stilaan uitgedacht over deze theorie. Het is een manier geworden om de strategie van een bedrijf te bepalen. Mijn theorie wil afstappen van een puur opportunistische visie op economie, maar stelt de vraag: wat wil ik veranderen in de markt, en waarom wil ik dit doen?” Met De Merksmederij helpen Frank en zijn team bedrijven met de zoektocht naar een passend concept.
“Ik ben er van overtuigd dat we te veel produceren en diensten aanbieden. Veel bedrijven bestaan, puur en alleen om consumptie aan te moedigen zonder dat de wereld er beter van wordt. Zo worden we elke dag overspoeld met producten die er al zijn. Ga toch een iets anders doen, denk ik dan.”