Nog wel meer autoproducenten vinden dat ze de beste auto’s ter wereld produceren, maar bij DAF slaagden ze er in 2021 wel in om met drie verschillende nieuwe vrachtwagens (de XF, de XG en de XG+) de prijs ‘International Truck of the Year’ in de wacht te slepen. Daarbovenop wonnen ze ook nog een de prijs voor ‘Innovatieve Truck van het Jaar’.
Het jaar 2022 kondigt zich dan ook groots aan voor de Eindhovense vrachtwagenproducent met vestiging in Oevel. “De sterren staan gunstig”, zegt president-directeur Harry Wolters. Maar net nu wordt het bedrijf geplaagd door de wereldwijde grondstoffencrisis.
“Het wordt een dynamisch jaar”
“Onze productie in Oevel en Eindhoven wordt momenteel geremd door een tekort aan materialen. Vooral chips zijn erg moeilijk te krijgen”, zegt Harry Wolters. ”Het gaat daarbij niet alleen over ingewikkelde, programmeerbare chips, maar ook over relatief eenvoudige aan/uit-chips die bij wijze van spreken in speelgoed zitten.”
DAF jaagt dan ook overal ter wereld op chips. “Een moeilijkheid is de bewerkingen die chips tijdens hun productie ondergaan”, stipt Wolters aan. “Ze worden bijvoorbeeld gemaakt in Taiwan, ondergaan een bewerking in Maleisië en dan nog een afwerking in Texas. Dat is een complex productieproces, met veel transport onderweg. We zoeken naar alternatieven. In 2022 worden chips onze grootste uitdaging én ons grootste risico. We worden geconfronteerd met het snelle herstel van de vraag naar vrachtwagens en daarbovenop de explosie van materiaaltekorten.”
Containermiserie
Komt daar nog eens bij dat het transport met containers is vervijfvoudigd in prijs. “Vóór de pandemie en de problemen met de Ever Given in het Suezkanaal kostte een container 1.500 tot 2.000 euro, nu moeten we tussen de 8.000 en de 12.000 euro betalen. Reken daarbij schaarsheid aan grondstoffen, plus de stijgende inflatie en je begrijpt dat we een dynamisch jaar tegemoet gaan.”
De hoge brandstofprijzen baren DAF minder zorgen: “In Duitsland steeg de dieselprijs wel tot 1,40 euro per liter, maar onze nieuwe trucks zijn tien procent zuiniger geworden. Daar hebben we kansen.”
Productie stationair
Dat alles maakt dat DAF de productie van vrachtwagencabines in Oevel al tot en met juli 2022 stationair op 1.100 per week houdt. “Zolang we geen zicht hebben op de betere beschikbaarheid van onderdelen, kunnen we niet anders. En dat terwijl DAF in 2022 potentieel voor zijn beste jaar ooit staat: “We hebben de beste auto ooit – kijk naar die internationale prijzen – en we hebben heel veel orders. Maar we worden opgehouden in onze productie.”
Nochtans gaat die productie goed genoeg vooruit: DAF produceerde het afgelopen jaar zo’n 49.000 zware en middelzware trucks, een stijging van ruim 30% ten opzichte van 2020. “Maar mochten we kunnen produceren wat de klanten ons vragen, dan waren het er nog veel meer geweest.”
Harry Wolters vergelijkt de situatie graag met een paardenrace: “We staan in de boxen aan de start en we wachten tot het deurtje opengaat om te racen. Maar voorlopig blijft het dicht.”