Cosmic hoopt op snelle doorbraak in Frankrijk

Dit kan een internationale doorbraak worden. Het cosmeticabedrijf Cosmic uit Heist-op-den-Berg heeft een distributie-akkoord betekend met de Franse groep Parashop. “Frankrijk is zeker voor cosmetica een geweldig belangrijke markt”, zegt zaakvoerder Laurent Warlop.

Heist-op-den-Berg is zowat de hoofdstad van de Vlaamse cosmetica-valley. Ook Cosmic heeft er zijn roots. Het bedrijf viert volgend jaar zijn 25-jarig bestaan. De onderneming draait bepaald goed. Ondanks de latente crisis. “Wij gaan vooral voor een excellente kwaliteit/prijsverhouding” zegt Laurent Warlop. “Wij gaan niet zoals zoveel anderen massaal kopen in Shanghai of Kanton. Wij kopen Europees. Bovendien is kwalitatief hoog afgestelde veiligheid bij ons een absolute prioriteit.”

Die volgehouden strategie heeft Cosmic geen windeieren gelegd. Het familiebedrijf draait nu op een omzet van zowat 4 miljoen euro. Het bedrijf stelt 16 mensen tewerk. Die werken vooral op innovatieve projecten. De eigenlijke productie en de verpakking worden uitbesteed.

“Wij leveren vandaag aan verscheidene ketens zoals Inno, Kruitvat, Carrefour en Cora. Wij hebben er onze merken To be (make-up), Park Avenue (make-up), Mikos (parfum) en onze ontharingscrème goed kunnen positioneren. Dat loopt uitstekend.”

Toch moet ook Cosmic naar het buitenland, meent Warlop. “Wie wil groeien zal vaststellen dat de Belgische markt te klein is. Wij zijn al erg actief in Nederland maar we willen verder. Een deal met de Franse keten Parashop is daarom voor ons een heuse doorbraak. Ik verwacht er veel van. En op termijn moet ook Duitsland een prioriteit worden.”