De groepsomzet van Miko daalde met 13,1 %. De koffieserviceafdeling kende een uitzonderlijke achteruitgang waardoor de EBITDA daalde met 28,5 % tot 11,7 miljoen euro. Het bedrijf voerde reorganisaties door bij de koffieservice, en richtte meer pijlen naar retail. Zo kwam er een volledige rebranding van het West-Vlaamse koffiemerk Bruynooghe en het bouwde het bouwde een volledige geïntegreerd e-commerce concept ‘coffee@home’ uit.
De druk op de omzet binnen de koffieserviceafdeling kon gedeeltelijk gecompenseerd worden door een stijging in de verkoop bij de kunststofverwerkingsafdeling, waarbinnen enkele nieuwe projecten werden opgestart. Deze afdeling wist de COVID-19 crisis goed het hoofd te bieden en vertoonde een omzetstijging van 4,7 % tot 107,3 miljoen euro.
“COVID-19 en de daarmee gepaard gaande draconische maatregelen overheersen nog steeds de economie. Vandaar dat wij voorstellen over het jaar 2020 geen dividend te betalen”, aldus Frans Van Tilborg, CEO van de Miko-groep.
Miko is al meer dan 200 jaar actief in koffieservice en zo’n 45 jaar in kunststofverpakkingen. In 1998 werd het Turnhoutse bedrijf geïntroduceerd op Euronext Brussel. Miko volgt een “tweepijlerstrategie” waarbij de kernactiviteiten – koffieservice en kunststofverpakkingen – nagenoeg zelfstandige entiteiten zijn met elk hun eigen management, zodat beide activiteiten een eigen groeipad kunnen volgen. De groep haalde in 2020 een omzet van 195,1 miljoen euro, waarvan 45,1 % in het koffiesegment en 54,9 % in het kunststofsegment. Miko is een internationale groep met eigen ondernemingen in België, Frankrijk, Engeland, Nederland, Duitsland, Denemarken, Noorwegen, Zweden, Polen, Tsjechië, Slowakije, Indonesië en Australië.