Containerterminal Meerhout breidt uit met 2 hectare

containerterminal MeerhoutDe BCTN-terminal langs het Albertkanaal in Meerhout is uitgebreid met 2 hectare, wat het totaal brengt op 15 hectare. In lijn met de toegenomen behandelingscapaciteit wordt nu een derde kraan in gebruik genomen. De terminaluitbaters zijn op zoek naar een logistieke partner voor de bouw van een magazijn op de site.

In opdracht van BCTN varen vanuit Meerhout permanent 5 binnenschepen naar en van de havens van Antwerpen en Rotterdam en in mindere mate naar havens als Zeebrugge. “Bij meer vraag gaan we op de markt op zoek naar bijkomende capaciteit”, zegt Misja Tessens, business development manager. En de vloot kleurt steeds groener. “We hebben lang geëxperimenteerd met een hybride (diesel-elektro) binnenschip en weldra komt er een tweede bij. Deze schepen verbruiken aanzienlijk minder brandstof wat het groene imago van de binnenvaart een extra dimensie geeft. Tegelijk hebben we de 8 reachtackers op de terminal vervangen door milieuvriendelijke Euro 6-modellen.”

Flinke groei
De terminaluitbaters verwachten met het groeiende fileleed, de invoering van de kilometerheffing en de nakende verhuizing van de MSC-terminal naar het Deurganckdok een flinke groei de komende maanden en jaren. “De economische kloof tussen het vervoer via de E313 en het Albertkanaal wordt steeds kleiner”, weet Tessens. “Zeker wanneer vanaf 2020 alle bruggen zijn verhoogd zodat we de containers hoger kunnen stapelen op de binnenschepen.” Buur Nike is al jaren de grootste klant van de terminal en met de nieuwe site in Ham zal daar niet meteen verandering in komen.

Op het verlanglijstje voor 2016 staat onder meer het sluiten van een partnerschip met een partner voor de ontwikkeling van een logistiek magazijn op de site van BCTN. Daar ligt nog 50.000 m2 ongebruikt. De locatie kan rechtstreeks worden aangesloten op de containerterminal, die momenteel een kade van 350m langs het Albertkanaal heeft.