Er zal zich binnenkort een aardverschuiving voordoen in het Vlaamse medialandschap. De bedrijven Concentra en Corelio zullen samensmelten tot één onderneming, genaamd Het Mediahuis. Dat maakten de directies van beide bedrijven bekend via een mededeling.
Het Mediahuis zal onderdak bieden aan de nieuwsmerken van beide uitgevers (Gazet van Antwerpen, Het Belang van Limburg, De Standaard, Het Nieuwsblad/De Gentenaar) en verder ook aan het rekruteringsplatform Jobat, het gratis magazine Jet, de classifieds-activiteiten (Hebbes, Zimmo, Vroom, Inmemoriam, Koopjeskrant) en de sites Xpats, She, Vief, Autokanaal en de Made in’s.
“Alle titels blijven bestaan onder de nieuwe koepel en behouden hun inhoudelijke verscheidenheid”, zo luidt het. De overige activiteiten en participaties van beide mediagroepen die niet onder Het Mediahuis vallen, worden volledig onafhankelijk van elkaar verder beheerd door respectievelijk Concentra en Corelio.
De samenwerking werd bespoedigd door de economische omstandigheden en de evoluties in de digitale nieuwswereld. “De combinatie van een print en digitaal uitgeefmodel vergt substantiële investeringen en nieuwe competenties.” Met de schaalvergroting hoopt Het Mediahuis competitief te blijven in een snel wijzigend medialandschap.
Pas na deze goedkeuring kan Het Mediahuis uit de startblokken schieten. Gert Ysebaert, uitgever Vlaamse media bij Corelio, wordt vanaf dan CEO van Het Mediahuis. Hij zal aan de top worden bijgestaan door COO Paul Verwilt.