Comitor, de IT-specialist uit Malle, groeide de voorbije jaren uit tot een team van 20 mensen die tussen de 400 en 500 klanten ondersteunen op IT vlak. „Onze groei is mogelijk dankzij een erg duidelijke positionering, waarbij onze mensen centraal staan”, vertelt Jan Huybrechts. „Ons HR-beleid maakt integraal deel uit van onze positionering. Ik vergelijk ons wel eens met een beenhouwer met supergoede filet pur in de toog.”
„Als dienstverlener zijn je mensen het gezicht van de firma. Ze komen elke dag met heel veel klanten in contact en zij verspreiden mee het verhaal van Comitor. Wij vinden het belangrijk om onze mensen de mogelijkheid te bieden om verantwoordelijkheid en commitment op te nemen. Onze techniekers gaan met onze klanten om alsof het hun eigen klanten zijn. Ik wil hen die ook autoriteit geven. Geen enkele offerte gaat hier buiten zonder dat zij hier mee zeggenschap in hebben gehad. Zij kennen immers hun vak als geen ander. Comitor wil graag mensen in dienst die hun job met bezieling doen. Daarom investeren we fors in opleidingen, begeleiding en coaching. Wij stellen voor elke medewerker een “personal development plan” op. Bij ons mag je groeien.”
„In de beginjaren van Comitor, werkten wij vooral met freelancers, omdat we toen niet de middelen hadden voor een uitgebreid team in vast dienstverband. Ik zocht naar andere manieren om klanten aan te trekken, en paste de push & pull techniek uit de marketing toe na een inspirerend moment bij… een beenhouwer. In 2004 stond ik op een zaterdagochtend aan te schuiven bij een beenhouwer. Het was nog maar 10 uur, ik had nummertje 92 en nummer 74 werd bediend. Terwijl ik wachtte, vroeg ik me af hoe het kwam dat hier op dit uur al zoveel mensen waren geweest en dat er nog zoveel bereid waren om te wachten. Waaraan had deze zaak zijn succes te danken? Ik realiseerde me dat het te maken moest hebben met de superverse, kwaliteitsvolle vleeswaren in de koeltoog. Ik dacht: dat zouden wij ook moeten kunnen realiseren: zo’n goede it-talenten in huis hebben dat de klanten vanzelf komen aankloppen om door jou bediend te worden… Wel, door ons bedrijf goed in de markt te zetten, lukt dat nu. Een goede positionering is alles, dan moet je alleen nog je positie verdedigen. Als een beenhouwer een varken slacht, vraagt hij zich toch ook niet eerst af of hij dit morgen wel verkocht krijgt? Hij heeft immers een goed zicht op de markt en weet wat de klanten willen… Het feit dat wij dit kunnen, heeft te maken met onze talenten en met onze kleinschaligheid. We willen groeien zolang we de prijs / kwaliteitsverhouding van onze dienstverlening naar onze klanten toe kunnen blijven verbeteren.
Comitor is „een externe IT-afdeling” voor kmo’s met 10 à 250 pc-gebruikers in de regio Kempen. De techniekers bezoeken klanten voor onderhoud en installatie van hun IT-infrastructuur en heeft een 24/24 7/7 helpdesk voor IT-zaken die een dringende interventie vergen. Comitor bedient o.a. allerhande productiebedrijven, voedingsbedrijven en bedrijven met machinebouw.