colruyt geel rita Rita komt helemaal vanuit Rijkevorsel en brengt regelmatig een bezoek aan de vestiging in Geel. — © Joren De Weerdt

Colruyt heropent duurzame vestiging in Geel met vernieuwde beenhouwerij- en broodafdeling: “We hebben het hier echt gemist”

De Colruyt-vestiging in Geel opende woensdagochtend na zeven weken voor het eerst terug haar deuren. Met een geoptimaliseerde winkelroute, een vernieuwde beenhouwerij en een gloednieuw broodmeubel, is de winkel weer helemaal klaar voor de toekomst.

De vaste klanten van Colruyt, konden woensdagochtend weer opgelucht ademhalen. Nadat de vestiging in Geel zeven weken lang de deuren sloot, stonden er bij de officiële heropening woensdagochtend een vijftigtal klanten te popelen om de vernieuwde winkel als eerste te bewonderen. “Het was heel leuk om vanochtend terug de deuren van onze winkel te openen”, zegt Violeta Lumi, gerant van Colruyt Geel.

Naast een nieuwe winkelroute, kreeg ook de beenhouwerij een grondige make-over. “We hadden al een ruim assortiment aan vlees, maar hebben nu ook vis en veggie aan de beenhouwerij toegevoegd. Daarnaast ligt ook alle charcuterie op één plaats, waardoor klanten alles op één plaats terugvinden. We willen continu verbeteren en monitoren wat onze klant precies nodig heeft om zijn boodschappen te doen.”

De vestiging in Geel is één van de filialen waar de nieuwe beenhouwerij te zien is.“We zijn een testfiliaal”, zegt Violetta. “Op basis van de resultaten wordt er beslist of de setting verder uitgebreid wordt naar andere vestigingen. Geel is één van de grootste filialen uit de regio, wat ervoor zorgt dat nieuwe zaken vaak bij ons getest worden.”

De verkleuring op de vloer verraadt dat er enkele rekken van plaats veranderd zijn om extra ruimte te creëren in de beenhouwerij. Al wil dat niet zeggen dat ook het aanbod verkleind is. “We volgen nog steeds dezelfde producten als voorheen en blijven de laagste prijs garanderen”, zegt Violeta. “De route werd aangepast, maar klanten kunnen nog steeds op een eenvoudige manier hun producten terugvinden.”

De nieuwe beenhouwerij valt in de smaak bij de klanten. Rita komt helemaal vanuit Rijkevorsel en brengt regelmatig een bezoek aan de vestiging in Geel wanneer ze een bezoek brengt aan haar vriendin. “Het is een enorme verbetering. De producten staan op hoogte en zijn gecentraliseerd, wat voor meer structuur zorgt. Met de vernieuwing kan je de producten meteen uit de rekken nemen, waardoor je niet lang hoeft te zoeken.”

Bij de inrichting van de nieuwe beenhouwerij werden alle gekoelde producten gecentraliseerd. — © Joren De Weerdt

Aantrekkelijke inrichting

Karel Van Doninck is eerder overweldigd door de nieuwe inrichting. “Op het eerste gezicht ziet het er vooral aantrekkelijker uit. Vroeger lagen er verschillende gekoelde producten verspreid in de winkel, maar nu alles bij elkaar ligt, kun je de prijzen beter vergelijken.”

Ook voor het personeel van de beenhouwerij is de herinrichting een groot pluspunt. “We kregen regelmatig de vraag van klanten of er hier nog iets gemaakt werd, maar met de open raam zien de mensen dat er hier nog hard gewerkt wordt”, lacht beenhouwer Tom Van de Vel. We maken zo’n 70 procent van ons assortiment zelf, wat ook het contact met de klant ten goede komt en drempelverlagend werkt bij eventuele vragen.”

Ria Vermeiren is al jarenlang klant bij Colruyt, en blij dat ze nu eindelijk terug kan winkelen in een vertrouwde omgeving. “Als groot gezin voelen we ons hier echt thuis. Met de verbouwingen moesten we tijdelijk terugvallen op andere warenhuizen, maar we hebben het hier echt gemist. Het kan zeker geen kwaad om ook het aanbod van andere winkels te zien, maar er gaat niets boven een vertrouwde omgeving.”

Ook de broodafdeling kreeg een upgrade. “Vroeger kochten klanten een brood en wisten ze niet meteen welke ingrediënten er in hun brood zaten”, legt Violeta uit. “Op het scherm kan aangeduid worden welk brood de klant wenst aan te kopen en vervolgens worden ook de ingrediënten getoond. Als laatste stap wordt een etiket afgedrukt, waardoor we ook aan de kassa beter weten om welk brood het precies gaat.”

Als kers op de taart ging er tijdens de werken extra aandacht naar duurzaamheid van de winkel. Het filiaal in Geel beschikt nu over energiezuinige ledlampen die met een sensor aangestuurd worden, wat voor een energiebesparing van 30 procent zorgt. Daarnaast wordt de restwarmte van de koeling gerecupereerd door het ventilatiesysteem hergebruikt om de winkel te veranderen. Dankzij de zonnepanelen wordt groene energie opgewekt en ook de toiletten worden doorgespoeld met regenwater.

De buitenparking beschikt over vijf vernieuwde, extra brede fietsrekken, die plaats bieden aan zowel gewone- als bakfietsen. Wie elektrisch rijdt, kan tijdens het winkelen nog steeds de wagen opladen aan een van de twee laadpunten.