Chocolaterie Valenza wil de exportmarkten op

Na een succesvolle presentatie op de Belgische ambassade in Parijs begint voor chocolatier Dave Van Luyck (36) het eindejaarsoffensief. Chocolaterie Valenza uit Herentals zet van nu af aan alles op de eindejaarsfeesten.

De Kempen heeft met Valenza een sterk uithangbord in de gerenommeerde Belgische chocoladewereld. Dave Van Luyck was eerder al aan het werk in China en in Zuid-Korea. Zijn pralines werden door kenners meegenomen naar zowat alle hoeken van de  wereld.

Valenza moet het vooral hebben van zijn unieke vormen en zijn verrassende vullingen. “Wij verwerken citroenkruid, gember, nootmuskaat en zelfs zwarte peper in onze pralines”, zegt hij geheimzinnig. “Dat zorgt voor heel verrassende effecten.” Valenza staat vandaag drie jaar op de markt en heeft ondertussen een mooie reputatie opgebouwd. Voorlopig kun je voor de creaties van Van Luyck enkel terecht in de winkel in Herentals. Valenza droomt evenwel van internationale expansie. In een eerste fase naar Nederland en Frankrijk bv. Waarom dan niet naar Brussel, Brugge of Antwerpen? “Gewoon omdat het aanbod aan chocolatiers daar veel te groot is”, zegt Van Luyck. “De markt moet eerst wat uitgedund worden.”

Valenza is vandaag nog een eenmanszaak die als chocolaterie gekoppeld is aan een broodjeszaak. Maar door de groeicijfers van minstens 20% op jaarbasis zal daar allicht verandering in komen. De vennootschap verwerkt vandaag 1,5 tot 2 ton chocolade per jaar. Callebaut. “Omdat het de beste is.”