Begin mei start Voka Kempen met een opleidingstraject van 6 maanden voor kmo’s die hun eerste stappen zetten op de Chinese markt of die de mogelijkheden daar willen exploreren. Bart Horsten van Horsten International, ervaringsdeskundige en China-kenner, zal de verschillende sessies mee begeleiden als ‚peter’ van de groep. Een goede voorbereiding is essentieel wil je succes boeken in het land van de draak, de tweede grootste economie ter wereld. Waarom? Made in Kempen sprak met Bart Horsten.
„Iedereen is het erover eens dat China een groeimarkt is”, zegt Bart Horsten. „Natuurlijk gaat dit gepaard met ook negatieve aspecten die komen kijken bij de groei van een land in ontwikkeling. Denk maar aan sociale problemen, de impact die de groei heeft op het milieu, de groeiende kloof tussen rijk en arm… Toch houdt China goed stand en op economisch vlak is het land niet meer weg te denken. China is nu al de tweede grootste economische macht ter wereld. Dit groeiende belang in de wereldeconomie in combinatie met de duizend jaar oude geschiedenis, taal en cultuur maken het een uniek land om zaken mee te doen. Net omwille van die groei, de taal en de cultuur is het erg belangrijk om goed voorbereid te zijn als je zaken wil doen in China.”
„China verandert voortdurend. Pakweg tien jaar geleden werden zakenmensen met veel luister opgehaald aan de luchthaven. Ze zouden de rode loper uitgerold hebben om met jou te mogen samenwerken. Dat is nu erg veranderd. Je moet nu met erg goede papieren komen vooraleer je ontvangen wordt op een Chinees bedrijf. Mijn vader (n.v.d.r.: Joos Horsten, de man achter de succesvolle joint venture van Janssen Pharmaceutica in China) vertelde wel eens hoe makkelijk het in de jaren ’80 was om een partner te vinden in China. Je ging naar de Chinese ambassade en zij selecteerden een beperkt aantal bedrijven die goed genoeg waren om met jou te mogen en kunnen samenwerken. Ook nu nog zijn er organisaties zoals het FIT en Voka die je in contact kunnen brengen met mogelijke zakenpartners in China, alleen krijg je nu een lijstje met een veelvoud aan contacten aangereikt. Hoe bepaal je dan wie jouw beste partner wordt en hoe overtuig je die om met jou samen te werken? Het zoeken naar de juiste partners is de sleutel tot succes in China!”
Het zoeken van de juiste partner is de sleutel tot succes in zaken doen met China
Met een goede voorbereiding en gedegen advies van iemand die de Chinese markt door en door kent, is de kans op slagen veel groter. „Kmo’s hebben niet altijd de nodige middelen en kapitaal om aan de andere kant van de wereld een succesvolle zaak uit de grond te stampen. Je moet met een duidelijke strategie en een uitgesproken engagement naar daar gaan en ginder met een betrouwbare, lokale partner samenwerken. Het netwerk en de distributiekanalen van de Chinezen in combinatie met onze producten en technologieën kan leiden tot heuse win-wins!”
Daarom is het zo belangrijk dat de kmo’s met ambities in China bewust zijn van de veranderende rol van China en van wat dit betekent voor hen. Het project van Voka Kempen „China voor kmo’s” wil hier een rol spelen. Hoe kan je als kmo’s inspelen op de opportuniteiten die de Chinese markt biedt? Hoe benader je die markt best? Welke zakelijke omgangsvormen maken of kraken een deal? Marketing gebeurt er bijvoorbeeld heel anders dan hier. Als je denkt aan verkopen in China, kan je sociale media en e-commerce in China niet meer naast je neerleggen. Facebook, Youtube, Twitter, enz zijn er niet toegankelijk, maar zij hebben veel betere en uitgebreidere alternatieven. Het gebruik van die sociale media en e-commerce neemt in China veel extremere vormen aan dan in het Westen.”
Marketing, strategie, omgangsvormen, cultuur, juridische aspecten … het zijn allemaal mogelijke thema’s die aan bod zullen komen tijdens het Voka-project. „We willen zoveel mogelijk inspelen op de vragen en wensen van de deelnemers, zodat het erg concreet wordt, op maat van elke deelnemer.”
Het opleidingstraject „China voor kmo’s” bestaat uit 6 sessies. Alle informatie en inschrijving via www.vokakempen.be/chinavoorkmos.