EuroGijbels (Geel) optimaliseerde een goede twee jaar geleden haar bestelprocedure met een vernieuwende bestelapplicatie. Deze stap bleek zo succesvol dat er vorig jaar een spin-off werd opgezet, EuroGijbels Retail Solutions. De aanpak en inzichten van deze spin-off trokken onlangs de aandacht van de Chinese markt.
Tot een goede drie jaar geleden werden bij EuroGijbels dagelijks 7.000 bestelformulieren verwerkt. Die kwamen op papier binnen, en moesten dan verder manueel verwerkt worden in het ERP-systeem. Dat kon beter, en EuroGijbels zette als een van de eerste Belgische bedrijven de iPad in om bestellingen te noteren.
Bestelprocedure voor groenten en fruit geoptimaliseerd
Gunther Aerts: „Het dagelijks bestellen van groenten en fruit is voor supermarkten niet altijd even evident. Als je te veel bestelt, riskeer je dat vele producten in de vuilbak belanden, en bestel je te weinig dan verlies je onnodig marge. Om bestellingen te plaatsen, moesten onze klanten dagdagelijks werken met een bundel van wel 30 pagina’s. We ontwikkelden een online bestelapplicatie waarmee onze klanten via een iPad hun bestellingen veel makkelijker konden doen. We probeerden die app eerst met externe partners te ontwikkelen, maar wierven uiteindelijk zelf drie IT-mensen aan zodat de realisatie van de applicatie intern kon gebeuren, op maat van onze inzichten. De app verfijnden we op basis van de feedback van onze klanten en staat nu helemaal op punt. Met onze bestelapplicatie heeft onze klant nu alle informatie bij de hand, en een internetverbinding – niet altijd even evident in een supermarkt – is alleen noodzakelijk bij het opstarten van de applicatie en bij het uiteindelijk plaatsen van de bestelling. De persoon die de bestellingen moet plaatsen, kan van de ene ruimte naar de andere lopen, en beschikt via de tablet over alle mogelijke data.”
Daarbij bleef het niet. EuroGijbels optimaliseerde op dezelfde manier haar eigen inkoopproces en ontwikkelde hiertoe een eigen, interne applicatie voor orderpicking en stockmodules. Geen vergeefse inspanningen, want dankzij o.a. deze procesoptimalisatie steeg de omzet van 40 naar 60 miljoen euro.
Klanten nog beter bedienen en via optimalisatie meer marge creëren
„EuroGijbels wil meer dan alleen maar groenten en fruit leveren, en wil zijn klanten nog beter van dienst zijn. Hoe kan die klant makkelijker en efficiënter bestellen, en op welke manier levert dit grotere winsten op? We richtten met deze visie in het achterhoofd een spin-off op, Euro Retail Solutions. Groenten en fruit bestellen is een van de moeilijkste processen. Waarom zouden wij onze ervaring en inzichten niet toepasbaar maken op andere producten en diensten? Met EuroGijbels Retail Solutions willen we een partner zijn voor alle kmo’s en een soort bestelplatform creëren voor alle leveranciers aan supermarkten, van zuivel-tot bakkerij. EuroGijbels beschikt over een eigen geroutineerd distributiesysteem. Waarom zouden we dat niet ten dienste stellen van onze klanten en breder inzetten?” En net deze ambities trokken de aandacht van een Chinees bedrijf!
China toont interesse
„Een van onze machinebouwers bouwde een soort volautomatisch voorraadmagazijn, en EuroGijbels testte het prototype uit. Onze IT-mensen, die ook onze bestelapplicatie hadden ontwikkeld, schreven mee de software voor de userinterface van de machine, waarbij het first-in-first-out principe erg belangrijk was. We werken immers in de groenten- en fruitsector. Onze machinebouwer kreeg interesse voor zijn nieuwe voorraadmagazijn en kwam met zijn Chinese klant bij ons kijken hoe het prototype werkte. Zij waren zo onder de indruk van de machine en van de door ons ontwikkelde interface, en van het ene kwam al gauw het andere. Er was erg veel interesse in onze bestelapplicatie, in onze marktbenadering en in activiteiten van onze spin-off. Het bezoek dat oorspronkelijk voorzien was voor één uurtje liep al snel uit tot een vergadering van een hele dag. Het Chinese bedrijf wil onze applicaties meenemen naar de Chinese markt.”
Of ze dat zien zitten bij EuroGijbels? „Natuurlijk, we zetten nu alles op alles en gaan voor groei! Niet alleen in de Benelux maar misschien ook wel in China!”