TURNHOUT – Van Genechten Packaging (VGP) is bekroond met de prestigieuze Carton of the Year Award 2020 voor zijn duurzame en innovatieve verpakking voor de Japanse Beam Suntory’s Roku Gin. De winnende doos is het resultaat van een unieke samenwerking met marketingspecialisten InnerWorkings.
Alweer valt VGP in de prijzen. Het Turnhoutse kartonnage- en verpakkingsbedrijf mag voor het vierde jaar op rij een award mee naar huis nemen van het Pro Carton Event. En sinds het ontstaan van de prijzen, ongeveer twee decennia geleden, is VGP een van de best bekroonde deelnemers.
De European Carton Excellence Award is Europa’s meest prestigieuze prijsevenement voor vouwkartonnen verpakkingen. In verschillende categorieën presenteren kartonverwerkers hun meest innovatieve, ‘best of’ oplossingen elk jaar aan een deskundige jury, die niet alleen de look en feel beoordeelt, maar ook kijkt naar de verpakkingsaanpak als geheel en hoe deze de hele keten beïnvloedt, ook qua impact op het milieu.
Connectie met consument
Het VGP-team in Riga hielp met zijn technische expertise het ontwerp van InnerWorkings tot leven te komen. VGP begeleidde van idee tot resultaat. De jury roemde het ontwerp en de uitvoering als een ‘complete doos’ die perfect past bij het merk: “zes hoeken symboliseren de zes Japanse botanische producten die worden gebruikt in Roku, wat zes betekent in het Japans. Verder noemde de jury de verpakking “esthetisch aantrekkelijk, goed geconstrueerd en samenwerkend met het product. De zachte aanraking en ook het toevoegen van het productverhaal op de verpakking, het praten over de plantaardige ingrediënten en een receptsuggestie, zijn allemaal manieren om te communiceren met de consument en die te verzekeren dat hij een product van topkwaliteit hebben gekocht.”
Opvallend is ook dat deze verpakking geen gebruik meer maakt van een plastic doorkijkvenster. Plastic blijft achterwege om een toekomst te kunnen creëren zonder afval.
Connectie met klant
VGP is uiteraard blij met de award voor Karton van het jaar en benadrukt dat dit alleen maar mogelijk was door een goede samenwerking met de klant. “Deze prijs is ook voor InnerWorkings en Beam Suntory,” zegt Marc Büttgenbach, VGP Chief Commercial Officer. “We streven er altijd naar om aan de behoeften van onze klanten te voldoen, zodat zij hun klanten de best mogelijke merkervaring kunnen bieden. De verpakking moet een interactie aangaan met de shopper. Dat was ook hier het uitgangspunt. Het combineren van efficiëntie met duurzaamheid zoals we deden voor Roku Gin is een geweldige win-winsituatie voor alle betrokkenen. Inclusief mens en planeet.”