Cartamundi lanceert speelkaarten met geuren

cartamundiSpeelkaartenproducent Cartamundi uit Turnhout heeft geurherkenningskaarten op de markt gebracht. In tien handgemaakte speelkaarten zijn geuren verwerkt die kunnen vrijkomen met behulp van de gratis Olfacio App. De kaarten zijn getekend door kunstenaar Peter De Cupere.

Olfacio betekent “ik doe geuren” en is de naam van de App die gratis beschikbaar is in de Apple App Store. Via de app kan de speler op zijn iPad de geur opsnuiven van de tien kaarten. Maar er is meer. In de app kan een “kunstmatige neus” de geuren ook identificeren en de bijhorende plant afbeelden op het scherm. De speler kan vervolgens geuren van verschillende kaarten en planten kruisen en de app een virtueel zaadje laten planten. Hieruit groeit dan een zelf gecultiveerde volstrekt unieke plant.

Het gaat erom dat de spelers op die manier op de iPad kunnen experimenteren met de kruisingen van geuren en planten, stelt Marco Van Haaften, de creative services manager van Cartamundi.

De tien kaarten worden eenmalig gedrukt en uitgebracht in een gelimiteerde editie.

Cartamundi is in 1970 opgezet als een joint venture van de speelkaartenactiviteiten van Brepols, Van Genechten en Biermans. Het bedrijf tekent voor een gezamenlijke omzet van 152 miljoen euro (2011). De groep stelt over de hele wereld zo’n 1300 mensen tewerk.