Vroeger waren het stickers met de beeltenis van voetballers, vandaag kaarten van superhelden. Maar het grote publiek blijft graag zijn helden verzamelen. “Fans hechten nog steeds waarde aan fysieke objecten”, zegt Ann Viaene, marketingdirecteur van Cartamundi. “Wij zijn gespecialiseerd in het drukken daarvan. Met Hro zorgen we voor een hybride versie van fysiek en virtueel, zodat de kaarten ook digitaal gespaard en verhandeld kunnen worden.”
Niet onbelangrijk: van elke digitale transactie ontvangt de oorspronkelijke uitgever van de kaarten een percentage.
Non-fungible token
Zes miljoen unieke verzamelkaarten met de helden en slechteriken uit de nieuwe film The Batman rollen momenteel van de banden van de Amerikaanse fabrieken van Cartamundi. Wie met de Hro-app de QR-code op de kaart scant, creëert een NFT, een non-fungible token of unieke jeton. Daarmee bewijs je dat je eigenaar bent van een uniek digitaal item, in dit geval dus een verzamelkaart. Het is in de Hro-app ook mogelijk NFT’s aan te kopen zonder eerst fysieke kaarten aan te schaffen.
Ook in België
Cartamundi kan aansluiten bij de wereldwijde hype rond The Batman dankzij een meerjarencontract met filmreus Warner Bros. Dat bezit de rechten op de catalogus van de Amerikaanse stripuitgeverij DC Comics, met personages zoals Batman, Superman en Wonder Woman. De komende jaren verschijnen telkens verzamelkaarten naar aanleiding van vier superheldenfilms van Warner Bros per jaar.
Voorlopig zijn de Hro-kaarten enkel te koop in de Verenigde Staten. “Dat is de thuismarkt van Warner Bros”, legt Ann Viaene uit. “Hro wordt wel wereldwijd uitgerold. Het komt dus ongetwijfeld ook naar België. En het platform staat ook open voor andere partners.”
Een logische eerste naam lijkt dan The Walt Disney Company, eigenaar van stripuitgeverij Marvel met onder meer Spider-Man, The Hulk en The Avengers. Dat maakt het een rechtstreekse concurrent van Warner Bros. Disney is wel al klant bij Cartamundi, de grootste producent van bordspellen en speel- en verzamelkaarten ter wereld.
50 miljoen euro
Met Hro lijkt Cartamundi eindelijk het digitale verlengstuk voor zijn bordspellen en kaarten gevonden te hebben. Vorig jaar steeg de omzet van het bedrijf met 15% tot 580 miljoen euro. Maar tijdens de coronacrisis bleek duidelijk dat Cartamundi de digitale trein niet mag missen. CEO Stefan Merckx noemt Hro dan ook van een mijlpaal in de geschiedenis van het bedrijf.
Op termijn moethet digitale voor Cartamundi een evenwaardige pijler worden naast het fysieke. Daarvoor werd vorig jaar Cartamundi Digital Ventures opgericht. Dat is momenteel op zoek naar 50 miljoen euro om te investeren in bedrijven en eigen initiatieven die werken rond gaming en e-sports, een miljardenmarkt.