Cartamundi Digital laat start-ups in Lissabon onderzoeken

cartamundi digitalAerey, een Gentse community van jonge ondernemers, brengt momenteel de start-upscene in de Portugese hoofdstad in kaart in opdracht van Cartamundi Digital. Dat is sinds 2013 een dochteronderneming van Cartamundi Group uit Turnhout, wereldwijd marktleider in de productie en verkoop van speelkaarten en kaarten voor spellen. Cartamundi Digital is gevestigd in Drongen, bij Gent.

Volgens Jan-Willem Callebaut, Kasper Supré en Henri Jacobs van Aerey zijn ondernemingen meer dan ooit verplicht om aan het onmogelijke te denken als ze zichzelf in stand willen houden. Start-ups zouden hen daarbij kunnen helpen omdat ze over gespecialiseerde expertise beschikken in bepaalde technologiedomeinen en omdat ze van nature over een soepelheid en flexibiliteit beschikken waar grote organisaties alleen maar van kunnen dromen.

Marktkansen grijpen
“Tegen die achtergrond is het voor grote bedrijven erg belangrijk”, zegt Henri Jacobs, “dat ze zich realiseren dat ze misschien minder tijd hebben dan ze denken. Eigenlijk zouden ze hun medewerkers ook meer moeten aanmoedigen om als ondernemers te denken en te werken. En als ze nieuwe marktkansen zien, zouden ze erop voorbereid moeten zijn om die volop te grijpen. Ondertussen beginnen heel wat gevestigde bedrijven in te zien dat ze net als Google best investeren in zogenaamde moonshoots: ambitieuze en risicovolle projecten of startups om zo nieuwe groeimarkten aan te boren.” Denk maar aan de zelfrijdende auto’s of de drones die pakjes kunnen leveren waarmee respectievelijk Google en Amazon alle aandacht uit de bedrijfswereld konden opeisen.”

Aerey is nu gestart met de missie om grote bedrijven in contact te brengen met verschillende hubs van start-ups en ecosystemen in Europa. Deze week is Aerey actief in Portugal, waar Jacobs en Callebaut spreken met de verantwoordelijken van alle incubator- en acceleratorprogramma’s en met verschillende invloedrijke mensen en organisaties uit de technologiescene in Lissabon.