Wie een bestelling doet via de Carrefour Fast Delivery app, de dienst waarbij je boodschappen dezelfde dag nog kan laten leveren, krijgt zijn boodschappen thuis geleverd door iemand uit de buurt. Personen die leveringen willen doen, vermelden ritten die ze regelmatig rijden. Als een klant van Carrefour een bestelling thuis geleverd wil krijgen, krijgen de particuliere bezorgers een melding op hun app.
“Iemand die bijvoorbeeld tijdens de middagpauze op het werk een bestelling plaatst kan deze dezelfde avond voor het avondmaal nog thuis geleverd krijgen”, zegt franchisenemer Mark Adriaenssens van Carrefour Rijkevorsel. “Het is een service voor mensen zonder wagen, met weinig tijd of die misschien minder goed te been zijn. Het systeem van Shopopop past ook perfect bij de moderne buurtwinkel die we willen zijn.”
Minder uitstoot
Afhankelijk van de grootte van de levering en de afstand krijgt de bezorger een bedrag tussen zes en negen euro. Shopopop wil via deze nieuwe vorm van logistiek het probleem van de last mile aanpakken, die verantwoordelijk is voor 25 procent van de uitstoot van broeikasgassen. “Door gebruik te maken van ritten die mensen toch zouden afleggen, kunnen we de afstand die auto’s of bestelwagens rijden voor leveringen drastisch verlagen”, legt Sacha Buyck, country manager Benelux voor Shopopop, uit. “Dat zorgt voor minder files en minder uitstoot.”
“Onze bezorgers zijn minder gehaast en kunnen dus iets meer tijd maken om een levering op een persoonlijke manier te brengen. We krijgen erg veel positieve reacties, zowel van mensen die bestellingen laten leveren als van onze bezorgers.”