LIDL Zo moet het immense distributiecentrum van Lidl er op de Henradsite uit gaan zien. Centraal onderaan in beeld loopt de E313, links de Herenthoutseweg. — © Architeam

Buurtgroep tekent bezwaar aan tegen distributiecentrum Lidl

Een groep buurtbewoners van de wijken op de Herentalse linkeroever heeft een uitvoerig bezwaar ingediend tegen de plannen om op de vroegere Henradsite een distributiecentrum voor Lidl te bouwen.

De groep burgers die nu bezwaar maakt tegen de plannen voor het distributiecentrum van Lidl (‘Heat21’) is niet helemaal toevallig in grote mate dezelfde groep die enkele jaren geleden wist te bekomen dat de Vlaamse Waterweg op de brug van de Herenthoutseweg over het Albertkanaal heel brede fietspaden opnam. De initiatiefnemers verwijzen zelfs expliciet naar de afspraken die indertijd met de waterwegbeheerder en het stadsbestuur werden gemaakt. “Er is toen afgesproken dat de brug maatgevend zou zijn voor alle toekomstige projecten langsheen de Herenthoutseweg”, zeggen buurtwoordvoerders Hans Van den Eynden en Kris Peeters.

Het zesde distributiecentrum voor discounter Lidl in ons land zou 43.400 vierkante meter beslaan op de vroegere site van het gesloopte Henrad, in de hoek tussen Herenthoutseweg en E313. Het gigantische gebouw telt volgens de plannen 110 laad- en loskades. Vrachtwagens zou aan en af rijden via de Diamantstraat en Frame21 aan de achterzijde.

Middelvinger

“Als het project wordt gerealiseerd, zullen letterlijk duizenden mensen er de zeer negatieve gevolgen op het vlak van leefkwaliteit en mobiliteit van ondervinden. Dit grootschalige logistieke project met een muur van 300 meter lang en 4 meter hoog zal de gezondheid van bewoners negatief beïnvloeden door de uitstoot van stikstofdeposities, fijn stof en stikstofdioxide. Het is ook een opgestoken middelvinger naar alle overheden in dit land die streven naar een modal shift en wegtransport zo veel mogelijk willen vervangen door vervoer over spoor of water”, klinkt het bij de bezwaarindieners.

Vooral de toename van het verkeer baart de initiatiefnemers zorgen. Dat al die vrachtwagens – volgens de plannen gaat het om 194 vrachtwagenbewegingen per dag – via de E313 gaan rijden, geloven ze niet. “Er is geen studie nodig om vast te stellen dat de wegcapaciteit in de directe omgeving al ruimschoots is opgesoupeerd. Files zijn dagelijkse kost op de Herenthoutseweg vanaf het kruispunt Veldhoven tot aan de Herentalse ring. Ook de capaciteit van de brug over het Albertkanaal is vandaag al overschreden.”

Mocht de vergunning voor het distributiecentrum toch afgeleverd worden, dan willen de buurtbewoners naar de Raad voor Vergunningsbetwistingen stappen.