Brouwerij Het Nest Michaël Cordie van Het Nest toont het eerste flesje Gardiaan aan broeder Kenny. Het glas is net zoals het bier een beetje atypisch. Foto: rr

Brouwerij Het Nest brouwt Gardiaan voor klooster Meersel-Dreef: “Het bier respecteert onze spiritualiteit en overtuiging”

Het Belgische bierassortiment breidt uit met Gardiaan, een blond bier met 5,8 procent alcohol. Dit kwam tot stand door een samenwerking van brouwerij Het Nest in Oud-Turnhout en het Minderbroedersklooster in Meersel-Dreef (Hoogstraten).

Het idee voor Gardiaan komt van broeder Kenny Brack. Hij is de gardiaan of overste van het klooster in Meersel-Dreef en wilde graag een eigen kloosterbier. “We gaven voor de ontwikkeling van het bier en het merk volledig carte blanche aan de brouwerij”, vertelt Kenny Brack. “De belangrijkste voorwaarden waren dat de kwaliteit uitmuntend moest zijn en dat het merk onze spiritualiteit en overtuiging respecteert en communiceert. Daar is Het Nest heel goed in geslaagd.”

“Wij voelden tijdens de ontwikkeling dat we niet zo veel alcohol nodig hadden om toch een volle, rijke smaak te krijgen”

Gust Hermans

Volgens brouwmeester Gust Hermans van Het Nest is Gardiaan met 5,8 procent alcohol een atypisch bier in het segment van blonde abdijbieren. “De meeste bieren in die categorie liggen tussen de 6 en 6,5 procent alcohol. Wij voelden tijdens de ontwikkeling dat we niet zo veel alcohol nodig hadden om toch een volle, rijke smaak te krijgen. Een extra dry-hopping geeft een fruitig fris kantje aan het bier.” Waarschijnlijk blijft het niet bij Gardiaan blond. Op termijn behoren een dubbel, tripel of quadrupel tot de mogelijkheden.

Michaël Cordie van Het Nest toont het eerste flesje Gardiaan aan broeder Kenny. Foto: rr

Glas zonder voet

Op het flesje van Gardiaan prijkt een tekening van Sint-Franciscus met een wolf. Die werd gemaakt door Geert Rutten en broeder Jo, de designer en de beeldend kunstenaar van het klooster in Meersel-Dreef. “Voor de Minderbroeders-kapucijnen, die leven volgens de regel van Sint-Franciscus van Assisi, belichaamt het legendarisch verhaal van de Wolf van Gubbio enkele specifieke kernpunten van hun spiritualiteit”, legt commercieel directeur Michaël Cordie van Het Nest uit. “Het hoort bij de mindset van de kapucijnen en mocht dus zeker niet ontbreken op het label. Daarnaast koos onze grafisch vormgever Lander Wynants voor een iconische blauwe letter G op het label.”

“De meeste abdijbieren worden in een traditioneel kelkglas geschonken. Wij vinden dat ons bier, dat toch een buitenbeentje is in dit segment, een unieker glas verdient. Vandaar dat het een glas is geworden zonder voet en met een creatieve bedrukking.”

Op het etiket staan Sint-Franciscus en een wolf. Het glas heeft een aparte vorm. Foto: rr