IMG_8062

Bon & Belge lanceert zich op de Zweedse markt

Nog tot vrijdag loopt in Stockholm de beurs Formex. Dat is een grote beurs voor trends en nordic design met een aparte taste corner. Bon & Belge, het bedrijfje van Marijke Beel uit Retie, tekent voor de Kempense aanwezigheid. “Samen met onze distributeur lanceren we er onze producten”, zegt de onderneemster aan de telefoon.

Bon & Belge trekt met Belgische ambachtelijke voedingswaren de internationale markt op. Het gamma bestaat onder meer uit choco, confituren, (suikervrije) speculaas, mosterd, enz. De producten zijn allemaal afkomstig van kleine producenten en worden verkocht onder het Bon & Belge-label.

Gezamenlijke aanwezigheid
“Vorig jaar stonden we een eerste keer op de beurs en daar legden we de eerste contacten met onze huidige verdeler Le Spice uit Båstad (Zweden)”, doet de zaakvoerster het verhaal. “Hij produceert eigen speciale zoutjes, risotto’s en kruidenmengelingen en levert aan delicatessenzaken. Hij toonde interesse in onze producten. Uiteindelijk besloten we tot een samenwerking, wat leidt tot onze gezamenlijke aanwezigheid dit jaar.”

“Het is niet evident om als kleine Vlaamse KMO door te breken op de Zweedse markt. Nochtans geloven we erin. Zweden houden wel van iets exclusiefs en willen er ook voor betalen, maar het duurt voor je hun vertrouwen wint.”

Volgende maand trekt Beel met haar producten naar een voedingsbeurs in Frankrijk. “Ik kreeg vandaag het nieuws dat we met ons aardbeienbier, dat we er voorstellen, geselecteerd zijn voor de Best Award, die de beste nieuwe producten bekroont. Dat is alvast mooi nieuws.”

Marijke Beel ging voorjaar 2016 van start met Bon & Belge. “We zien vooruitgang, maar het blijft investeren. Het is niet zo dat we momenteel al break-even draaien. Deze samenwerking in Zweden is belangrijk voor ons.”