Vrijdag 24 november is het Black Friday, een dag waarop retailers hun klanten aanzienlijke kortingen bieden. Logistieke dienstverlener Bleckmann zet die dag in Grobbendonk alle zeilen bij om de naar verwachting 100.000 pakketjes tijdig bij de klant te krijgen. Daarvoor worden meer dan 500 medewerkers ingeschakeld.
De site van Bleckmann in Grobbendonk ging in 2014 van start en ondersteunt merken in fashion & lifestyle. “Onder meer Superdry, Groupon Goods en Vilebrequin versturen van bij ons”, vertelt site manager Tom Leunckens.
Op Zwarte Vrijdag geven de retailers hun klanten de kans kerstcadeaus aan grote kortingen aan te kopen, een gebruik dat komt overgewaaid uit Angelsaksische landen. De dag is uitgegroeid tot een hoogdag voor (web)shoppers en dat weten ze intussen ook op de Bleckmann-site in Grobbendonk. De e-commerce bestellingen gaan dan door het dak, voor sommige klanten zelfs 300% meer dan normaal.
Big data
In normale weekends is er een 50-tal medewerkers aan de slag, maar volgend weekend wordt dat opgetrokken naar meer dan 500 omdat de merken samen zo’n 100.000 bestellingen verwachten. “Dat weten ze via big data”, weet Tom Leunckens. Collega’s uit de vestigingen in Gent en Kruishoutem komen naar Grobbendonk om te helpen picken en packen. Zelfs CEO Johan Milliau werkt heel het weekend mee. “De vrachtwagens van de distributeurs staan dan klaar aan de kade en het is laden en vertrekken”, aldus nog de site manager.
Bij Bleckmann in Grobbendonk werken zo’n 500 mensen. De logistieke dienstverlener is vooral actief in de Benelux, maar groeit de jongste 2 jaar ook sterk in het Verenigd Koninkrijk en de Verenigde Staten.